Notes de premsa

Professional

SATSE Catalunya reclama més recursos per atendre a les persones sordes

El Sindicat recorda que poder-se comunicar és un dret dels pacients i que l’atenció a la població sorda o amb diferents graus d’hipoacúsia requereix més temps dels professionals. L’Organització demana automatitzar des dels centres sanitaris públics la petició del servei d'intèrpret quan l’usuari sigui sord o sorda.
dona fent senyals

Coincidint amb la Setmana Internacional de la Persona Sorda, que comença dilluns vinent, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya fa una crida urgent per garantir una atenció sanitària veritablement accessible per a les persones sordes. Malgrat alguns avenços, SATSE Catalunya denuncia que encara queden barreres importants que limiten la qualitat de l'atenció rebuda per aquest col·lectiu. 
“No disposem sempre de coses tan senzilles com un panell d’avisos per entrar a les consultes, o de temps suficient per a poder establir una comunicació efectiva amb l’usuari” afirmen des de SATSE Catalunya.

Afecta la salut de la persona

Aquest col·lectiu, en molts casos, pateix barreres comunicatives en la seva relació amb els serveis de salut i els seus professionals, cosa que podria generar retards en diagnòstics i tractaments. A més, estudis recents mostren que a causa d’aquests impediments en la comunicació les persones sordes perden  informació sobre la seva pròpia salut. SATSE Catalunya ressalta que cal assegurar el dret de la persona a  prendre decisions informades i consensuades amb la seva infermera, llevadora o fisioterapeuta. “Hem de plantejar una actitud oberta i comunicativa, recordant que ens estem dirigint a l’usuari i no a l’intèrpret o familiar que els acompanya” expliquen des de SATSE Catalunya. 


El Sindicat reivindica un augment de plantilles per, entre altres coses,  poder invertir el temps suficient i assegurar que aquests pacients (o qualsevol altre) rebin un tracte humanitzat que els hi faci partícip del seu propi procés. “Una atenció de qualitat implica adaptar el nostre missatge a l’usuari que tenim davant, comunicar-nos de manera efectiva i assegurar una relació de confiança entre la persona i el professional” afirmen des del Sindicat. 

Barreres al procés assistencial


Més enllà de les barreres de comunicació a la consulta, els reptes principals giren al voltant de la millora de tot el procés assistencial. “Coses simples poden suposar una gran dificultat per aquests usuaris, com per exemple, les sales d’espera” expliquen des del Sindicat. Tot i que molts centres ja utilitzen pantalles, encara queden llocs on es crida els pacients de forma oral.  SATSE Catalunya demana la implementació d'alertes visuals a tot arreu que assegurin que les persones sordes poden seguir el seu torn sense dificultats. 


Així mateix, és essencial garantir que les comunicacions, com la programació de cites o els recordatoris, siguin accessibles mitjançant canals visuals (a través  d’un missatge de text o una carta). “Les coses estan canviant molt i  s’està sistematitzant bastant els avisos per SMS, però es continua utilitzant moltíssim el telèfon tot i que l’usuari avisi que és sord. Per una persona oient pot semblar anecdòtic, però per a un sord és molt desgastant” afirmen des del Sindicat.

Sistematitzar la petició d'intèrpret


Una eina important per les persones sordes són els intèrprets, als quals poden accedir de forma gratuïta a través de la Federació Catalana de Persones Sordes (FESOCA) amb la condició que formin part d’alguna associació federada o sigui un organisme públic qui sol·liciti el servei. En l’atenció sanitària aquesta petició no es fa de forma automàtica quan l’usuari és sord, tal com passa en altres àmbits. 


“Si el centre sanitari no demana el servei, ho ha de fer l’usuari i això acaba sent un autèntic periple per a la persona, ja que ha de coordinar les seves cites amb la disponibilitat d’intèrpret” afirmen des del Sindicat.   “Venen al centre i els hi donen hora, però si a l’acudir a la Federació no hi ha intèrpret per aquell dia, han de tornar a canviar la cita. Una gestió que poden arribar a fer múltiples cops” expliquen des de SATSE Catalunya.

Referents a cada centre


SATSE Catalunya també reclama material audiovisual accessible i específic per cada centre a més d’un professional referent  que tingui una mínima formació en llengua de signes. Mar Armario, infermera i delegada de SATSE a l’ICO Hospitalet s’ha format en llengua de signes i explica que sovint companys i companyes demanen la seva ajuda quan hi ha un pacient sord o sorda. “Quan són tractaments de llarga durada, com ara els oncològics, els usuaris només venen amb familiars o intèrprets a les primeres visites, però no a totes les sessions dels tractaments” explica la professional. 


Que hi hagi una persona amb qui el pacient es pugui comunicar de forma més fluida és important per evitar que l’estada al centre sanitari sigui una experiència traumàtica, per assegurar la comprensió sobre el propi estat de salut i l’eficàcia dels tractaments.

Formació i canvi social


“Sovint el reclam de les persones sordes i el seu entorn és bàsicament l’actitud dels oients envers qui no ho són” explica SATSE Catalunya. El Sindicat afirma que “hem fet un canvi com a societat, però encara s'han de superar molts perjudicis” i centra la mirada a treballar amb els nens, nenes i joves de la comunitat sorda. 
El Sindicat afirma que és importantíssim que les noves generacions tinguin una millor i més propera experiència amb l’entorn sanitari que les anteriors. “La gent de certa edat ha viscut un entorn molt menys accessible i el poden percebre com hostil, el que, per descomptat, ha tingut incidència en la cura de la seva salut” afirmen des del Sindicat.


SATSE Catalunya també reclama que s’ofereixi a tots els professionals que treballen en l’àmbit sanitari cursos bàsics en llengua de signes i formació sobre les necessitats  d’una persona sorda. “Conèixer al nostre interlocutor per fer millor la nostra feina és l’objectiu”.

 

S'han fet ressò d'aquesta notícia: