Notes de premsa
Laboral
Els professionals denuncien gestió deficient i manca de manteniment a l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès
01.08.25 | Catalunya

Després de gairebé tres setmanes amb l’activitat al centre completament aturada per la greu inundació que va afectar l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès el passat 13 de juliol, el centre sanitari reobrirà les portes el proper dilluns 4 d’agost. Tot i això, la tornada a la normalitat arriba entre crítiques contundents del Comitè d’Empresa, del que forma part el Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya, que denuncia una gestió deficient pel que fa les condicions de reubicació dels professionals i una manca de manteniment estructural que ha empitjorat els efectes del desastre.
“La inundació no es podia preveure, però els degotalls i filtracions que hi havia abans de la inundació, eren un avís clar que no es va voler escoltar”, asseguren les delegades de SATSE al centre. Les infermeres també critiquen que no s’ha tingut en consideració la dificultat d’accés en transport públic al centre alternatiu (Els Camils) tant pel que fa als usuaris que s’han hagut de desplaçar per ser atesos, com pel que fa als desplaçament del personal. En el cas dels professionals, el transport públic no encaixava amb els horaris dels torns dels professionals.
“ Els horaris dels busos feien inviable arribar a treballar a la teva hora en transport públic, ja que si treballaves de matí arribaves tard, si sorties de tarda t’havies d’esperar per poder tornar a casa i de nit tampoc arribaves a temps” afirma la delegada de SATSE. La infermera afegeix que “aquests desplaçaments no s’han compensat, ni s’han comptabilitzat a la nostra jornada laboral”.
Sense informació per als usuaris ni els professionals
Els professionals critiquen que no es va habilitar cap punt físic d’informació per a la ciutadania, ni a les portes de l’hospital ni en altres equipaments municipals, com ara l’Ajuntament o els CAPs. Això ha dificultat enormement l’accés a la reprogramació d’activitats o proves, especialment en casos de pacients vulnerables o amb mobilitat reduïda. “La sensació d’abandonament dels usuaris és real. Com no s’han explicat les coses bé, alguns usuaris han viscut autèntics periples per aclarir-se i saber quan o on s’havien de visitar” afirmen.
A més, des del Comitè d’Empresa es denuncia la inexistència d’un pla de comunicació intern efectiu durant els dies inmediatament posteriors a la DANA que va deixar l’edifici inoperatiu. Molts professionals van conèixer les afectacions i els nous punts de treball per canals informals o a última hora.
Instal·lacions velles, manteniment insuficient i risc estructural
Una de les crítiques més dures va dirigida a l’estat general de les instal·lacions. Tot i que la inundació per la tempesta va ser excepcional, els sindicats apunten a la manca de manteniment previ com un factor clau que va agreujar la situació.
“Si els degotalls s’haguessin reparat, molts dels sistemes elèctrics i espais crítics podrien haver resistit millor. Però fa temps que les revisions i el manteniment de les infraestructures no és una prioritat”, apunten.
Els sindicats exigeixen:
- Que el temps de desplaçament invertit durant aquestes setmanes sigui reconegut com a jornada efectivament treballada o compensat.
- La instal·lació de punts d’informació per a la ciutadania en possibles futures situacions excepcionals.
- Inversions en manteniment estructural preventiu.
- El respecte absolut als drets laborals durant períodes de crisi o emergència.
Alguns mitjans que s'han fet ressò d'aquesta notícia:
Departament de Comunicació
Notes de premsa relacionades


19.06.25 | Catalunya