Desenvolupament professional

Catalunya inicia el curs amb un greu dèficit: els centres públics encara sense infermera escolar

La infermera escolar, una peça clau per a la salut i el benestar de l'alumnat. SATSE Catalunya reclama la seva incorporació a la plantilla del centre docent.
escola amb un grup de nens petits sense infermera escolar

Amb l'inici del curs 2024-2025, en què s'incorporen 1.610.346 alumnes a Catalunya, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya denuncia que un anys més els centres educatius públics catalans no compten amb la figura de la infermera escolar a les seves plantilles.

El Sindicat afirma que professionals, docents i familiars estan d’acord en què la infermera “és una peça clau per la formació i el desenvolupament saludable de les persones durant l’etapa formativa” 

El Sindicat alerta que els anuncis fets l’any passat pels l’anterios Departaments d'Ensenyament i de Salut, només es referien a ampliar el nombre de centres inclosos al programa "Salut i Escola”.

Una iniciativa que va ser pionera en el seu temps, però que tan sols preveu la visita d'una infermera dues hores a la setmana, en comptes de garantir una infermera en plantilla a tots els centres educatius. 

Un problema generalitzat a la comunitat educativa 

Així, el retorn a les aules a Catalunya es produeix sense professionals d'infermeria dedicats exclusivament al centre educatiu, que puguin dur a terme tasques assistencials, preventives i formatives dins de l’escola o institut. 

És hora que la salut dels infants i joves sigui una prioritat real en el sistema educatiu català

Una enquesta recent impulsada per SATSE a l’àmbit estatal, demostra que la majoria del professorat, famílies i alumnes consideren essencial la presència d'una infermera escolar. Tot i així, els governs autonòmics de tot l’Estat, incloent-hi el català, segueixen sense apostar decididament per la seva implantació generalitzada. 

Les funcions de la infermera escolar: assistència i prevenció 

A banda de l'atenció immediata davant problemes de salut crònics o aguts, la infermera escolar pot detectar conductes i hàbits no saludables entre els alumnes. Una altra funció és la d’abordar problemes de salut mental, que tenen una incidència creixent entre la població infantil i juvenil.

Segons dades recents, 8 de cada 10 infermeres escolars han tractat algun alumne amb diagnòstic relacionat amb la salut mental, amb patologies com el TDAH, l'ansietat o conductes autolesives. 

Prevenció de problemes socials i de salut 

La infermera escolar també té un paper fonamental en la detecció i seguiment de trastorns alimentaris, consum de substàncies com l'alcohol i el tabac, o qüestions com la violència de gènere, les malalties de transmissió sexual i el bullying. A països com els Estats Units, el Regne Unit o França, fa anys que aquestes figures formen part del dia a dia escolar, conscients de la importància d'intervenir en les primeres etapes de la vida per prevenir comportaments no saludables. 

Invertir en salut, estalviar en futur 

Des de SATSE Catalunya, es vol insistir en que la inclusió d'una infermera escolar en la plantilla de cada centre, a més d’una qüestió de salut immediata, és una inversió de futur. La promoció d'hàbits saludables i l'educació per a la salut que una infermera pot oferir contribueixen al benestar dels alumnes i redueixen significativament les despeses sanitàries a llarg termini, prevenint malalties i formant ciutadans més conscients de la seva salut. 

Per tot això, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya fa una crida urgent al Govern català, Conselleries d’Ensenyament i Salut, per a que “posin fil a l’agulla i no s’endarrereix més la incorporació de la infermera escolar a tots els centres públics”.  “És hora que la salut dels infants i joves sigui una prioritat real en el sistema educatiu català” afirmen. 

S'ha fet ressò d'aquesta notícia: