Notes de premsa

Desenvolupament professional

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya reclama més presència de fisioterapeutes a la sanitat pública

L'organització ressalta la funció preventiva i d'educació per a la salut del fisioterapeuta alhora del seu paper clau en millorar la qualitat de vida de pacients crònics de diverses patologies
Una fisioterapeuta realiza estiramientos a una mujer de pelo canoso

En el marc del Dia Mundial de la Fisioteràpia, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya vol posar de manifest la necessitat imperiosa d'incrementar la presència de fisioterapeutes en la sanitat pública catalana i millorar l'accés dels usuaris en aquests professionals.

Segons l'organització sindical l'efemèride, que celebra i reconeix la important contribució dels fisioterapeutes a la salut i el benestar de les persones, "també ens ofereix l'oportunitat de reflexionar sobre els reptes que encara hem d'afrontar per garantir una atenció sanitària de qualitat per a tothom".

El secretari general autonòmic de SATSE Catalunya, Ignacio Montoya, ha destacat que "els fisioterapeutes juguen un paper crucial en la recuperació i manteniment de la salut de moltes persones, des de pacients amb lesions agudes fins a aquells amb malalties cròniques".

Montoya afegeix que la manca de professionals en el sistema públic fa que "molts pacients no rebin l'atenció necessària, amb conseqüències negatives per a la seva salut i qualitat de vida."

Testimoni d'una pacient

Sovint les persones han d'acudir a un professional privat per a ser atesos de forma global i continuada per un fisioterapeuta. Marga González, pacient d'esclerosi múltiple des de fa 33 anys, passa la major part del dia en una cadira de rodes i en conseqüència pateix dolor pel qual visita a una professional privada.

González reivindica que l'atenció rebuda a la sanitat pública no és suficient, ja que "ens donen unes sessions i després ens deixen fins a l'any següent, altres deu o quinze dies... i la resta de l'any?, no estem malalts?" reclama Marga.

Per això va buscar ajuda fora de l'àmbit públic i ara visita cada dues setmanes a una professional amb consulta privada. "Ella em mostra els exercicis que puc fer i em dona massatges que, tot i no curar-me, m'alleugen els dolors d'esquena. La meva qualitat de vida ha millorat molt" afirma. "Abans no tenia ningú que m'ajudés, i ara, cada quinze dies, la meva fisioterapeuta em torna a posar a punt" afegeix.

Sobre les solucions que oferia la sanitat pública, Marga valora que "hi ha professionals excel·lents, però l'accessibilitat a ells no és suficient" i reclama l'oferta pública de "més suport fisioterapèutic, no tan sols amb unes sessions a l'any, sinó amb un seguiment continuat". "Invertir en fisioterapeutes a la sanitat pública beneficiària no només a pacients amb esclerosi múltiple com jo, sinó a tothom amb problemes similars" sentència.

Seguiment continuat

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya recorda que al malalt "se l'ha de tractar com un tot" i que cal el seguiment d'un fisioterapeuta en usuaris que pateixen, per exemple, una malaltia crònica. La sanitat pública només contempla la fisioteràpia com un tractament posterior a un brot o per a alleujar una afectació en concret, però molts pacients conviuen amb un dolor constant que podria millorar-se amb tractaments més regulars. L'assiduïtat en les visites millora la qualitat de vida d'aquestes persones, però és una atenció que han de finançar-se ells mateixos.

"Hi ha patologies que requereixen una continuïtat i anar adaptant la visita a les necessitats, tractant dolors o molèsties a mesura que van apareixent" afirmen des del Sindicat.

Escoltar i tractar la persona

El Sindicat SATSE Catalunya també expressa la seva preocupació per la massificació de les consultes de fisioteràpia en l'àmbit públic i en les mútues, afirmant que el volum de pacients no permet al professional dedicar més temps a l'escolta i al tracte personal. Aquesta proximitat és essencial per poder atendre "el pacient de manera global, escoltar-lo, saber com es troba i treballar on té dolor, dificultat o molèsties".

Principals reivindicacions de SATSE Catalunya

• Increment de contractacions: és essencial augmentar el nombre de fisioterapeutes contractats en la sanitat pública per reduir les llistes d'espera i garantir que tots els pacients tinguin accés a tractaments de fisioteràpia quan ho necessitin.
  • Millores en les condicions laborals: Els fisioterapeutes necessiten millors condicions laborals, incloent-hi salaris justos i estabilitat contractual, per poder oferir una atenció de qualitat i sostenir una carrera professional satisfactòria.
  • Promoció de la recerca: l'evidència científica és clau, i per això cal promoure la recerca en fisioteràpia per millorar l'eficàcia de les intervencions i contribuir al progrés del camp.
  •  Reconeixement d'una classificació professional justa: amb l'adaptació del sistema universitari al Pla Bolonya, Fisioteràpia va passar a ser un estudi de Grau. Actualment, la classificació professional manté als i les fisioterapeutes en un subgrup que, per estudis i responsabilitat, no els hi correspon
  • Reconeixement de la figura del fisioterapeuta servei essencial: cal millorar el reconeixement social i dins de l'Administració Pública de la figura del fisioterapeuta otorgant  un finançament i suport adequats.

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya fa una crida a les autoritats sanitàries i als responsables polítics perquè escoltin aquestes demandes i prenguin mesures concretes per millorar la presència i les condicions de treball dels fisioterapeutes en la sanitat pública.
"Invertir en fisioteràpia és invertir en salut, en benestar i en qualitat de vida per a tots els ciutadans", ha conclòs Ignacio Montoya, secretari general autonòmic de SATSE Catalunya.

S'ha fet ressò d'aquesta notícia: