Notes de premsa

Igualtat

SATSE Catalunya denuncia la discriminació de les mares lactants durant les oposicions

El Sindicat exigeix que el ICS permeti la recuperació d'aquest temps al final de la prova i segons el qual s'hagi invertit en donar el pit, de manera que les mares lactants gaudeixin de les mateixes oportunitats que qualsevol altre persona que es presenti al procés de selecció. La Comissió d'Igualtat ha recollit la petició de SATSE Catalunya i paral·lelament el Sindicat s'assegurarà davant la Mesa Sectorial que la demanda es veu satisfeta.

Davant de les properes proves d’oposicions de l’Institut Català de la Salut (ICS), el sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya ha denunciat la situació de discriminació que pateixen les mares lactants. La Institució permet absentar-se per donar el pit a una sala propera, però no es recuperarà el temps invertit en fer-ho.

“Això deixa a les dones en una situació de desigualtat, ja que es veuen en inferioritat de condicions pel sol fet d’atendre les necessitats de la seva família” expliquen els representants de SATSE Catalunya.

El Sindicat exigeix que l’ICS permeti la recuperació d’aquest temps al final de la prova i segons el que s’hagi invertit en donar el pit, de manera que les mares lactants gaudeixin de les mateixes oportunitats que qualsevol altre persona que es presenti al procés de selecció. La Comissió d’Igualtat ha recollit la petició de SATSE Catalunya i paral·lelament el Sindicat s’assegurarà davant la Mesa Sectorial que la demanda es veu satisfeta.

Les dones que fan alletament es veuen en una situació de desigualtat pel sol fet d’atendre les necessitats de la seva família

La normativa internacional, estatal i catalana reconeixen la lactància com un dret de la mare i la criatura, exigint la col·laboració dels poder públics per protegir-ho. Cal apuntar que les proves d’oposicions tenen una durada d’entorn a les dues hores, el que fa preveure amb pràcticament total seguretat que serà necessari alletar o extreure’s la llet. No fer-ho és, a més d’una vulneració dels drets de mare i nadó, una qüestió de salut, ja que pot donar lloc a complicacions com, per exemple, una mastitis.

Alletar durant la prova

A les darreres convocatòries d’oposicions les mares han hagut de comunicar al coordinador del procés la situació i deixar al nadó a càrrec d’una persona de la seva confiança fora de l’aula. En el moment que la mare opositora considera oportú absentar-se, una persona de l’organització l’acompanya a un espai proper, tornant a la sala d’examen seguidament.  El fet d’alletar en un moment així juga en contra seu, ja que inverteix un temps important de la prova que després no recupera.

D’altra banda, el Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya també denuncia les condicions de les sales d’alletament que no considera adequades. “És important preservar el dret a la intimitat familiar, que no sempre es compleix, a més de tenir en compte la comoditat i la higiene de l’entorn” explica SATSE Catalunya, que reivindica una adequació prèvia de l’espai destinat a l’alletament.

S'ha fet ressò d'aquesta notícia: