Política sanitària
Reclamem una atenció sanitària inclusiva per a totes les persones sordes
22.09.25 | Catalunya

La Setmana Internacional de les Persones Sordes, que enguany se celebra fins al 28 de setembre sota el lema “No hi ha drets humans sense el dret a la llengua de signes”. Amb motiu d’aquesta commemoració, el Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya fa una crida per garantir una atenció sanitària realment accessible a totes les persones sordes o amb diferents graus de hipoacúsia, ja sigui que es comuniquin en llengua de signes o de manera oral.
SATSE Catalunya alerta que les barreres comunicatives encara són freqüents i tenen conseqüències greus en la salut, que van des de diagnòstics i tractaments que arriben més tard, decisions sobre la pròpia salut sense la totalitat de la informació o la minva de la confiança del pacient en relació amb el professional que l’atén.
Encara hi ha mancances
El Sindicat denuncia mancances bàsiques com la falta de panells visuals a la totalitat de les consultes, cites que només es confirmen per telèfon o la inexistència de temps suficient per establir una comunicació efectiva entre professional i pacient. És per això que des del Sindicat s’insisteix en la necessitat d’augmentar les plantilles per poder oferir un tracte més humanitzat i inclusiu.
Un dels punts més crítics és la gestió del servei d’intèrpret en llengua de signes, que continua depenent del mateix pacient. Això obliga moltes persones a modificar cites repetidament fins a trobar la coincidència entre la disponibilitat a l’agenda del centre sanitari i de l’intèrpret .
“Alguns usuaris viuen autèntics malsons per tancar una visita. És un periple que pel pacient és molt desgastant” afirmen des de SATSE Catalunya. És per això que el Sindicat reclama una automatització del servei d’intèrpret, com ja existeix en altres àmbits, i que la creació de la figura d’un professional referent amb coneixements bàsics de llengua de signes.
Persones sordes i comunicació oral
El Sindicat també fa propostes per millorar l’atenció de les persones amb sordesa que es comuniquen oralment, com la implantació sistemàtica de bucles magnètics a sales d’espera i taulells, la generalització de pantalles d’avisos visuals i la formació del personal sanitari i administratiu. “Ens trobem amb centres sanitaris on sí que hi ha bucles magnètics, però on el personal desconeix la seva funcionalitat” expliquen. També suggereixen provar simuladors en línia per entendre “com perceben els sons les persones que utilitzen implants coclears”.
Adaptabilitat i humanització
Tant en el cas de les persones sordes que es comuniquen oralment o amb llengua de signes, SATSE Catalunya planteja la possibilitat que l’usuari s’identifiqui clarament com a persona sorda, com es fa amb altres situacions. La necessitat d’adaptar les vies de comunicació amb l’usuari queda clara a l’historial clínic, però també hauria de ser-ho a les dades que consulta el personal administratiu. Aquesta mesura permetria anticipar-se i evitar comunicacions ineficaces, millorant l’atenció a pacients amb pèrdua auditiva en diferents àmbits de la sanitat pública.
Per SATSE Catalunya, la clau és l’adaptabilitat i la voluntat de posar-se a la pell dels altres. Per això, demana que tots els centres ofereixin formació bàsica en atenció a la persona sorda (nocions bàsiques de llengua de signes, coneixement d’aspectes tecnològics…) i disposin sempre de material audiovisual accessible. “La inclusió no és opcional, és un dret. Defensar la comunicació, sigui oral o en llengua de signes, és defensar el dret a la salut”, conclou el Sindicat.
Departament de Comunicació
Notes de premsa relacionades

20.09.24 | Catalunya
SATSE Catalunya reclama més recursos per atendre a les persones sordes
