Actualitat
Laboral
“Cal protegir la qualitat assistencial amb una Llei que asseguri les ràtios” afirma SATSE Catalunya
18.04.24 | Catalunya
Els centres sanitaris de referència a Catalunya estan anunciant tisorades en els seus pressupostos, fa deu dies ho va fer l’Hospital de la Vall d’Hebron.
El delegat de SATSE en aquest centre, Raúl Ceresuela, afirma que això “suposarà la davallada en la contractació directament de dues-centes persones i tensar a la plantilla que ja està treballant”. El delegat també arremet contra aquesta reducció que afectarà el pacient pel que fa a les llistes d’espera o al tancament de serveis o llits.
SATSE Catalunya alerta que quan es minva la inversió en personal sanitari el gran problema és la ràtio/infermera pacient, ja que son consideracions “econòmiques o polítiques el que determina quants usuaris ha d’atendre cada professional, en comptes de criteris assistencials”.
Llei de Seguretat del Pacient
És per això que SATSE Catalunya reclama una Llei que protegeixi als usuaris i eviti que les ràtios es redueixin de tal manera que afecti la qualitat assistencial. La norma que proposa SATSE es va articular a través d’una ILP que el 2019 van signar 700 000 ciutadans.
L'octubre del 2019 va entrar al Congrés per la seva tramitació i el desembre del 2020 va rebre el suport de la majoria dels partits polítics. Les eleccions generals del 2023 van obligar a començar la tramitació parlamentària de nou.
“Infermers, infermeres i ciutadans fa cinc anys que esperem l’aprovació d’una normativa que asseguri que tots i cadascú dels centres sanitaris de tota Espanya compten amb un nombre adequat de professionals” expliquen des de SATSE Catalunya. El Sindicat recorda que “la sanitat ha de seguir criteris assistencials i prioritzar la salut poblacional, per sobre de decisions polítiques”.
Sobrecàrrega
No renovar contractes temporals o no substituir al personal absent (vacances, malaltia, jubilació...) té una enorme incidència en la qualitat assistencial, ja que sobrecarrega als professionals que estan donant servei. A més, hi ha àrees, serveis o part d’aquests que no es poden tenir oberts, el que d’entrada té una repercussió molt directa en el ciutadà: les llistes d’espera i el temps per ser atès o ingressat.