Professional

Proposem millores en la nova redacció de la Llei dels medicaments per a normalitzar la figura del professional prescriptor

SATSE considera que l'Avantprojecte suposa un avanç en reconèixer directament la facultat de prescripció que les infermeres ja tenien legalment atribuïda però amb matisos, i considera que ha de ser millorat en alguns aspectes.

 El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reclamat al Ministeri de Sanitat que el Reial decret de prescripció infermera es mantingui vigent “amb caràcter general” fins que s'actualitzi aquesta norma sobre la base de la nova Llei dels medicaments i productes sanitaris.

Aquesta és una de les al·legacions que SATSE ha presentat a aquest Avantprojecte de Llei durant la seva fase d'informació pública per part del Ministeri de Sanitat.

D'igual manera, ha sol·licitat que també es mantinguin vigents les guies per a la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments subjectes a prescripció mèdica per part de les infermeres, tant les ja publicades com les que es publiquin en pròximes dates.

La futura norma, que encara ha de passar la seva tramitació parlamentària, estableix que, després de la seva entrada en vigor, s'haurà d'actualitzar en el termini d'un any el Reial decret de prescripció infermera i es desenvoluparà la normativa que regularà la indicació, ús i autorització de dispensació de medicaments subjectes a prescripció mèdica per part dels fisioterapeutes.

Aturada

L'organització sindical no vol que es pot donar una situació en la qual ja s'hagi derogat l'actual Reial decret, però no s'hagi desenvolupat i aprovat encara el nou, i, per tant, hi hagi un desfasament que suposi una “aturada” en el desenvolupament d'aquesta competència de les infermeres.

El Sindicat considera que l'Avantprojecte de Llei elaborat pel Ministeri de Sanitat suposa un avanç en reconèixer directament la facultat de prescripció a les infermeres i fisioterapeutes en l'àmbit de les seves competències, però considera que ha de ser millorat en alguns aspectes.

Terminologia

Altres al·legacions presentades per SATSE se centren en qüestions de redacció que han de ser modificades per a introduir una terminologia més correcta i inclusiva.

En concret, en diferents articles apareixen termes que es refereixen a un solo col·lectiu professional quan s'hauria d'al·ludir al “prescriptor sanitari autoritzat”.

També defensa la utilització de termes, com a “ús clínic” o “ús terapèutic” en lloc de “ús mèdic”, per a evitar qualsevol interpretació d'exclusivitat relacionada amb els medicaments.

Guies

SATSE ressalta que es continua treballant amb el Ministeri de Sanitat en l'elaboració de noves guies que possibilitin a aquestes professionals indicar, usar i dispensar determinats fàrmacs sobre la base dels protocols d'actuació establerts i acordats en cada cas.

Sobre aquest tema, el Sindicat lamenta que estigui sofrint un considerable retard la posada en pràctica de les guies ja publicades, un total de deu, en moltes comunitats autònomes.

“Són la principal garantia de la indicació de medicaments per part de les infermeres i les conselleries de Sanitat no estan sent prou àgils i eficaces en la seva implementació”, ressalta.

SATSE reitera que la prescripció infermera afavoreix l'accessibilitat als medicaments i productes sanitaris per part de la ciutadania, evitant desplaçaments i molèsties per a aconseguir-los; disminueix l'automedicació; propícia la continuïtat assistencial, l'adhesió terapèutica i la seguretat en la utilització dels fàrmacs, i augmenta el nivell de confiança i satisfacció en els professionals.