Notes de premsa

Política sanitària

El 95% de les infermeres catalanes enquestades consideren que la “programació per motius” no millora l’atenció als usuaris

Segons una enquesta elaborada per SATSE, les infermeres afirmen que el model incrementa la seva càrrega de feina, duplica les visites en moltes ocasions i el malestar entre professionals. El sindicat reclama al Departament de Salut una revisió del sistema per evitar la pèrdua de qualitat assistencial i la sobresaturació d’infermeria.
dona a un centra d'atenció primària

SATSE Catalunya ha presentat els resultats d’una enquesta sobre l’impacte de la “programació per motiusen l’atenció primària. Les dades revelen una valoració molt negativa del sistema per part de les infermeres i infermers, que denuncien una sobrecàrrega de feina, duplicitat de visites, pèrdua de qualitat assistencial i manca de reconeixement professional.

El sindicat reclama al Departament de Salut una revisió profunda del model i l’obertura d’un espai de diàleg amb el col·lectiu.

Per a SATSE Catalunya, les dades obtingudes apunten que el model té deficiències a revisar “tant pel que fa al seu plantejament, com a la implantació” i ha generat “ possibles conseqüències negatives tant per a les professionals com per als pacients”.  Les infermeres enquestades perceben que el sistema redueix la seva tasca a un instrument de gestió de costos, utilitzant el col·lectiu d’infermeria com a recurs per suplir la necessitat d’un sistema sanitari amb manca de professionals,  sense que això vagi acompanyat de cap millora laboral ni salarial.

D’altra banda, afirmen que aporta “més desavantatges que beneficis” ja que en la majoria de casos les visites es repeteixen i l’usuari no rep cap millora en l’atenció”.

 

Les dades

L’enquesta, que ha recollit 801 respostes de professionals d’arreu del territori, constata que el 85% de les infermeres considera que la seva càrrega de treball ha augmentat significativament des que es va implantar la “programació per motius”. A més, un 75% assegura disposar de menys temps per pacient, i la pràctica totalitat (92%) afirma que les visites s’acaben duplicant, amb una primera atenció per infermeria i una segona per medicina d’un mateix problema de salut.

Volem participar en la redefinició d’un sistema que permeti a la infermeria desenvolupar el seu paper amb autonomia, eficiència i valor afegit per a la ciutadania

Segons l’estudi d’opinió, els professionals que creuem creuen que el sistema millora l’atenció al pacient no arriba a l’1% i tan sols un 6% veu una millora parcial. Un 40% no veu una especial millora, mentre que més de la meitat (53%) afirma que l’atenció ha empitjorat . També un 63% apunta que la coordinació entre professionals ha disminuït, el que significa que un total de 97% que no valoren cap millora en aquest àmbit, tot i ser un dels objectius principals del model.

SATSE Catalunya recorda que la implantació d’aquest sistema pretenia millorar l’accessibilitat i reduir els temps d’espera, però les dades apunten just el contrari: un 58% de les professionals asseguren que els pacients no són atesos abans, i un 38% afirma que el temps d’espera ha augmentat.

 

Millora del sistema

La Secretària General Autonòmica de SATSE Catalunya, Annabel Torres, afirma que “l’objectiu no és rebutjar els canvis organitzatius, sinó que a més de garantir que qualsevol model sigui sostenible, equitatiu i respectuós amb les competències de cada professional, que es demostri efectiu i útil”. La secretària general a conclòs, “el que demanem és seny, planificació i que s’escolti a una professió clau en el sistema de salut”.

Davant aquesta realitat, el sindicat reclama al Departament de Salut una revisió urgent del model de programació per motius, així com la creació d’un espai de diàleg i negociació amb els representants dels professionals.

A més reclamen conèixer els indicadors que el Departament fa servir per valorar l’efectivitat del model i la seva implantació. “Volem participar en la redefinició d’un sistema que permeti a la infermeria desenvolupar el seu paper amb autonomia, eficiència i valor afegit per a la ciutadania”, ha subratllat Torres.