SATSE denuncia la “congelació” dels salaris de les infermeres i fisioterapeutes

Infermeres, llevadores i fisioterapeutes de la sanitat pública catalana, al igual que totes les de les altres CCAA, porten cinc mesos sense percebre l'increment salarial al que s’havia compromès el Govern central.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha denunciat que la pèrdua de poder adquisitiu que pateixen les infermeres i fisioterapeutes de la sanitat pública catalana, i de totes les altres CCAA, que s'ha aguditzat per la “congelació” de les seves retribucions que es manté des de principis d'any.

SATSE critica l'incompliment del compromís adquirit pel Govern central d'incrementar en un 2 per cent en 2024 els salaris de les infermeres, llevadores, fisioterapeutes i de la resta dels treballadors de la sanitat pública. A aquest percentatge s'ha de sumar un 0,5% addicional per la pujada dels preus.

Transcorreguts ja cinc mesos, i argumentant diferents raons conjunturals d'índole política, el Govern central encara no ha fet efectiu l'increment dels salaris dels professionals del sector públic mentre contínua la pujada del cost de la vida.

La inflació va tornar a créixer al maig per tercer mes consecutiu i va ser del 3,6% en taxa interanual i tres dècimes més respecte al mes anterior.

Pagues extra

L'organització sindical subratlla que aquesta “congelació” dels salaris durant els últims cinc mesos de 2024 se suma a la retallada que les infermeres, llevadores i fisioterapeutes del sistema sanitari públic pateixen en les seves pagues extraordinàries des de fa més de 13 anys.

En concret, aquests professionals sanitaris pateixen una retallada del 27 per cent en l'import del concepte salarial “sou base” i de cada “trienni” en cada paga extraordinària, cosa que suposa uns 300 euros de mitja en cadascuna de les dues pagues extraordinàries anuals.

La quantia total acumulada des de 2010 pot arribar a superar els 8.000 euros de mitja, i varia en funció del nombre d'anys treballats per cada infermera o fisioterapeuta, apunten des del Sindicat.

Confrontació política

SATSE critica que els professionals estiguin pagant les conseqüències del clima d'inestabilitat i confrontació política existent al nostre país des de fa mesos.

Apunta, així mateix, que les quanties econòmiques promeses no compensen  la pèrdua de poder adquisitiu acumulat al llarg dels anys, però podria ajudar a fer que aquesta pèrdua no s'incrementi encara més.

Precarietat

El greu problema de la realitat laboral de les infermeres i fisioterapeutes és la precarietat existent i una de les causes és el poc reconeixement retributiu per la seva feina.

Això també fa que la professió infermera estigui deixant de ser una professió atractiva per als joves i que la taxa d'abandonament sigui cada vegada més gran, afegeix.

Per tant, l'organització sindical insisteix que “la paralització de qualsevol millora retributiva, per mínima que sigui, és una molt mala notícia i  afectarà a la motivació dels professionals”.

SATSE assegura que les infermeres, fisioterapeutes, llevadores i la resta dels professionals del Grup A del sector públic són els que estan assumint les dues terceres parts de les retallades realitzades al conjunt dels empleats públics en els últims anys. Es tracta de professionals que garanteixen serveis essencials per a la societat malgrat comptar amb menys recursos, mitjans i drets laborals, conclou.