Hemeroteca

Davant l’anunci de que 500 administratius faran de rastrejadors

SATSE Catalunya alerta que el seguiment COVID 19 s’hauria de deixar en mans de personal sanitari

L’Organització recorda que “tant essencial és el seguiment dels casos per evitar la propagació de la malaltia, com donar la informació sanitària adient  a la persona que s’està contactant”.

Davant l’anunci del Departament de dedicar mig miler d’administratius a la gestió de contactes de possibles casos COVID19, el Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya ha exigit “que es reconsideri el model i es contractin més infermeres per a realitzar aquesta tasca directament i íntegra als CAPs”. L’Organització ha recordat que la Conselleria va anunciar que revertiria el contracte amb Ferrovial i, lluny d’això, “posa a 500 dels seus administratius a recollir dades per passar-les a una mena de call center externalitzat on no hi ha professionals sanitaris”.

Segons s’ha explicat al públic des de la Conselleria, l’esquema plantejat és que els administratius realitzin una entrevista amb el possible cas COVID una vegada aquest ha fet la consulta amb el professional sanitari. El treballador realitzarà una enquesta i d’aquesta extraurà un llistat que es passarà als treballadors de la filial de Ferrovial.  Aquests seran els encarregats d’alertar als possibles afectats i fer el seguiment de la seva evolució per via telefònica. D’altra banda, també s’ha anunciat la col·laboració de personal del municipi per a fer aquest rastreig “a peu de carrer”.

Alertar, però també informar  

“És imprescindible fer aquest rastreig i seguiment de casos per poder contenir la transmissió del virus” confirmen des de SATSE, però matitzen que “no es tracta només de fer un llistat i trucades, és qüestió de contactar amb les persones, informar i poder donar resposta als dubtes que se’ls hi plantejaran en aquestes persones”.

“Per molt bona voluntat que tinguin els treballadors del call center no tenen un coneixement sanitari que els hi permeti assessorar a les persones, poder donar una tranquil·litat o el toc d’alarma quan sigui necessari” expliquen. Així, consideren que si el que truca no és un sanitari, s’estarà “doblant feina” i creant alarma innecessària en persones que el que hauran de fer d’immediat és trucar o acudir al seu centre de salut.

Contractar més infermeres

El Sindicat demana que es contractin més infermeres als centres d’atenció primària per a poder realitzar aquesta tasca, fent que “les trucades de seguiment siguin realment efectives, deixant a la població tranquil·la i sabent el que han de fer”. “Com a infermeres sabem que darrera d’aquestes trucades hi poden haver milers de situacions personals diferents de salut : gent gran que està sola, gent amb patologies cròniques, persones amb malalties mentals o famílies amb nens petits o persones d’edat... No es pot preveure la problemàtica, ni donar respostes estandards sobre salut, s’ha de saber el que es diu” sentencien.

 Masses mans

D’altra banda el Sindicat recorda que el dia 9 de juny, la Consellera Alba Vergés va dir públicament que es revertiria el contracte amb la filial de Ferrovial. “No només no l’ha revertit sinó que ara es destinen recursos públics per ajudar a l’empresa externalitzada” protesten des de SATSE Catalunya. Això, sumat als agents col·laboradors dels ens municipals fa que el Sindicat es lamenti que “hi haurà masses mans en tot això, masses entitats  diferents gestionant la salut de la nostra població”.

Una vegada més recorden que “el problema es podria solucionar contractant personal sanitari directament als centres d’atenció primària i permetent que fossin les infermeres les que gestionessin el seguiment”. “No només seria més efectiu, sinó que també resultaria més segur per la ciutadania i econòmic” sentencien.

Un enfermero de Atención Primaria toma una muestra de sangre de un joven en plena crisis del COVID 19