Notes de premsa
Professional
Infermeres escolars per “sumar forces” contra la violència a les aules
07.11.24 | Estatal
Totes dues organitzacions sindicals s'han sumat a la celebració del Dia Internacional contra la Violència i l'Assetjament Escolar, inclòs el ciberassetjament, promogut per la UNESCO. Enguany, sota el lema “Protegir, educar, empoderar: Els estudiants exigeixen escoles segures i inclusives", destaca el paper essencial de l'educació per a posar fi a la violència i la importància de la perspectiva dels estudiants en l'elaboració de polítiques educatives.
SATSE i ANPE ressalten que les diferents formes de violència i assetjament en els centres educatius afecten greument la salut, benestar i educació de nens, nenes i adolescents, per la qual cosa resulta cada vegada més necessari que administracions, organitzacions i comunitat educativa treballin de manera conjunta per a solucionar aquest problema.
Prevenció
La prevenció, detecció, seguiment i atenció a les diferents formes de violència resulta fonamental en totes les fases del cicle educatiu, d'aquí la importància de poder comptar amb infermeres escolars que col·laborin amb els docents, famílies, alumnat i altres professionals sanitaris per a fomentar entorns d'aprenentatge segurs, afirmen.
El 9,5 per cent de l'alumnat de Primària indica haver sofert assetjament i el 9,2 per cent ciberassetjament. Davant una situació de bullying, el 30,9 per cent de l'alumnat avisa a un professor, un 20,1 per cent a un familiar i un 14,8 per cent a un company, segons el primer Estudi Estatal de la Convivència Escolar en Educació Primària del Ministeri d'Educació.
Un altre estudi sobre la base de l'enquesta realitzada per l'ONG Educo conclou que el 29,5 per cent dels joves afirma haver sofert bullying o un altre tipus de violència en el centre educatiu, el 59,1 per cent diu que no i un 11,4 per cent no ho sap o prefereix no contestar.
Etapes decisives
SATSE i ANPE ressalten que la infància i adolescència són etapes decisives en el desenvolupament i formació de les persones, i que són cada vegada més els estudis que adverteixen sobre la creixent incidència dels problemes de violència i assetjament a les aules.
Per això, totes dues organitzacions sindicals insisteixen que la infermera escolar resulta una figura decisiva que pot desenvolupar una labor de detecció i atenció a nens, nenes i joves que puguin ser objecte de qualsevol tipus de violència i assetjament, així com d'informació i sensibilització per a evitar aquest tipus de conductes a les aules.
Conseqüències
En concret, les infermeres escolars poden detectar les conseqüències que aquest tipus de violència pot provocar en les seves víctimes, com a problemes d'alimentació o de somni, disminució del rendiment escolar o gradual augment de les absències en les classes, entre altres.
A més d'ajudar a les víctimes, la infermera pot realitzar una important i necessària labor d'informació i sensibilització, a través de xerrades, tallers, reunions…, per a evitar que hi hagi alumnat que comenci a intimidar i agredir física o psicològicament a altres companys i companyes.
Departament de Comunicació
Notes de premsa relacionades
12.05.23 | Catalunya