Visibilitat i reconeixement

Marquem la diferència en la salut de les persones

Les infermeres han experimentat un desenvolupament formatiu i competencial que els ha convertit en un col·lectiu clau per a construir societats més sanes.

SATSE, posarà el focus enguany, amb motiu del Dia Internacional de la Infermera, en què la creixent evolució i diversificació de responsabilitats d'aquestes professionals sanitàries ha fet possible que el seu treball "marqui la diferència" en la millora de la salut de les persones.

"Marquem la diferència" és el lema triat enguany pel Sindicat d'Infermeria per a generar consciència social sobre el treball real que les infermeres desenvolupen, en l'actualitat, dins del sistema sanitari i la comunitat.

El Sindicat subratlla que les infermeres han experimentat un desenvolupament formatiu i competencial en les últimes dècades que els ha convertit en un col·lectiu clau per a millorar la salut de totes les persones i construir societats més sanes i un sistema sanitari més sostenible.

Les infermeres desenvolupen una feina pròpia i autònoma en els centres sanitaris i en altres àmbits d'actuació. Una labor específica, però, alhora, complementària a la qual realitzen altres professionals i treballadors del sistema sanitari, ressalten des de l'organització sindical.

Líders

Així mateix, aquestes professionals sanitàries lideren intervencions dirigides a guanyar salut i prevenir malalties, col·locant al pacient en el centre del sistema. També promouen entorns sanitaris més equitatius, justos i inclusius que contribueixen a afavorir el benestar general de les persones i les comunitats.

No obstant això, SATSE recalca que totes aquestes actuacions no són conegudes pel conjunt de la societat, i encara que si és cert que es valora la seva labor, persisteix la creença generalitzada que només acompanyen i cuiden amb empatia i afecte als pacients.

Àmbit d'actuació

Sobre aquest tema, el Sindicat recorda que el treball de les infermeres no es limita a l'assistència, sinó que també investiguen, formen, eduquen en salut i gestionen i lideren equips i projectes. Un treball que no se circumscriu als centres sanitaris i sociosanitaris, en estar també presents en els col·legis, equips d'ajuda humanitària, exèrcit, empreses...

També es dediquen a informar, capacitar i enfortir les habilitats de les persones i comunitats per a millorar i mantenir la seva salut en relació amb la promoció del seu benestar i la prevenció de les malalties, lesions no intencionals i la discapacitat.

Respecte professional

L'organització sindical incideix en el fet que la falta de reconeixement al treball i competències de les infermeres provoca que persisteixin, i fins i tot proliferin en l'actualitat, els intents d'intrusisme professional.

El Sindicat recalca que les infermeres tenen un espai competencial propi que ha de respectar-se i que no pot veure's amenaçat per interessos d'altres col·lectius professionals o d'algunes administracions i empreses sanitàries i sociosanitàries.

Per això, SATSE ressalta que és responsabilitat del Govern i de les conselleries de Sanitat posar fi a aquesta situació i vetllar pel compliment del que estableix la Llei d'Ordenació de les professions sanitàries i altres normes sobre aquest tema.