“Segueixen sense atendre i cuidar la salut mental dels professionals sanitaris com es mereixen”

21 gener 2021
Casi la mitad de enfermeras y profesionales sanitarios presenta un riesgo alto de trastorno mental por sus condiciones laborales en la crisis del COVID 19

SATSE denúncia que les diferents administracions sanitàries no han posat en marxa els programes i gabinets de suport necessaris per a donar resposta a les necessitats d'atenció psicològica dels professionals sanitaris.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha denunciat que les diferents administracions sanitàries no han posat en marxa els programes i gabinets de suport necessaris per a donar resposta a les necessitats d'atenció psicològica dels professionals sanitaris que porten més de nou mesos sofrint una gran càrrega d'ansietat, estrès, impotència i, en molts casos, de greu desgast emocional per la seva labor contra la pandèmia del COVID-19.

Recents estudis confirmen els resultats de l'anàlisi realitzada al juny per SATSE sobre l'impacte de la lluita contra la pandèmia en la salut mental de les infermeres, infermers, fisioterapeutes i el conjunt del personal sanitari, concloent que gairebé la meitat d'aquests professionals presenta un risc alt de trastorn mental a causa de les difícils i penoses condicions laborals sofertes durant mesos en els seus respectius centres de treball.

Un 15 per cent de les infermeres i infermeres enquestades al juny per SATSE ja van assenyalar que havien necessitat ajuda psicològica per l'excessiva sobrecàrrega i tensió laboral que havien hagut de suportar, així com pel contacte permanent amb el dolor, el sofriment i, en moltes ocasions, la mort, i nous estudis parlen de depressió, atacs de pànic i estrès posttraumàtic com els trastorns més comuns entre el personal sanitari a causa de la primera ona de la pandèmia.

Davant aquesta realitat, i excepte algunes iniciatives i programes de suport concrets i puntuals, l'organització sindical ha constatat que les diferents administracions sanitàries competents no han donat una resposta generalitzada i integral a aquest problema la magnitud i la gravetat del qual anirà a més amb el pas dels mesos.

“Encara només hem vist la punta de l'iceberg ja que estem convençuts que moltes conseqüències i seqüeles de caràcter mental de tot el sofert en aquests mesos aniran aflorant amb el pas del temps, d'aquí la importància que les administracions sanitàries secundin i cuidin als seus professionals a través del desenvolupament de programes i gabinets d'atenció psicològica en totes les províncies”, apunten.

Així mateix, el Sindicat recorda que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ja ha alertat de les conseqüències de la denominada ‘fatiga pandèmica’ que afecta el conjunt de la ciutadania i molt especialment a aquelles persones, com són els professionals sanitaris, que sofreixen les seves conseqüències tant a nivell personal i social com a laboral i professional.

Finalment, SATSE recorda que, abans de la pandèmia, vuit de cada deu infermeres i infermers ja reconeixien sofrir greument estrès i la meitat patir la síndrome del professional cremat (burnout). Unes xifres que el Sindicat considera que hauran augmentat a conseqüència de tot l'experimentat durant l'actual pandèmia i que el continuaran fent per tot el que encara queda per sofrir en els pròxims mesos als hospitals, centres de salut i centres sociosanitaris fins que es comenci a recobrar una certa normalitat en el seu acompliment professional.