SATSE recorda que l’infrafinançament és la base del malestar dels sanitaris

10 juny 2020

Avui la Consellera Alba Vergés ha anunciat la propera publicació d’un Decret de mesures compensatòries per als treballadors del Sistema Públic de Salut de Catalunya que han treballat durant la pandèmia del COVID 19. El Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunyaha valoratpositivament queCatalunya sigui una de les autonomies capdavanteres en aquest reconeixement,però per l’altra dona per fet queserà “insuficient”.Així mateix asseguren que“cal esperar a la publicació del text per valorar el contingut amb detall”.

Pel que fa als punts positius SATSE Catalunya ressalta que “el Govern ha fet l’anunci amb certa celeritat” i a més planteja una inversió pels següents anys (40 milions pel 2021 i 2022). Amb tot, l’Organització assegura que “el malestar de les infermeres no es una qüestió puntual, sinó que el problema és de base perquè el sistema està infrafinançat: cal millorar estructures, recursos, condicions i retribucions”.

A la compareixença s’ha explicat que la retribució, que es rebrà a la nòmina d’Agost, variarà segons categoria professional ipercentatge d’exposició (calculat en base a la “presencialitat” del treballador).“Volem veure com es calculen aquests percentatges” i afegeixen que “és innegable la dificultat de valorar objectivament el nivell d’exposició en tots els casos”. D’altra banda el Sindicat recorda que “aquella gent que se’ls hi ha enviat a casa o han estat teletreballant per voluntat de l’empresa, rebran poc o cap retribució, el que ens sembla injust”.

La Organització també critica que només es considerin els mesos de Març, Abril i Maig, quan les mesures excepcionals d’organització de la feina dels sanitaris continuen vigents. “Els nostres horaris, festes, vacances s’han vist trasbalsats i continuen demanant-nos que supeditem i adaptem la nostra vida a la feina, això no s’ha acabat” expliquen.

La sanitat privada

Per últim, el Sindicat denuncia que els professionals de la Sanitat Privada (que ha estat posada al servei del benestar públic) no vegin reconeguda la seva feina. Qüestionada per aquest punt durant la roda de premsa, la Consellera Alba Vergés, ha respost que aquests treballadors no entraven dins “del seu àmbit”.  El Sindicat li recorda que “ha utilitzat a aquests professionals quan els ha necessitat, pel que els hi hauria de requerir a les patronals privades que adoptin les mateixes mesures amb les seves treballadores”.