SATSE reclama “llum i taquígrafs” per a conèixer les raons del bloqueig en el Congrés a la Llei de Seguretat del Pacient

23 setembre 2021
Meritxell Batet, presidenta del Congreso de los Diputados

El Sindicat d'Infermeria demanda tenir coneixement de les raons argumentades per cadascun dels partits polítics que han acordat les més de 20 pròrrogues al termini per a presentar esmenes parcials.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reclamat a la presidenta del Congrés dels Diputats, Meritxell Batet, que es facin públiques les actes de les reunions de la Mesa de la Cambra Baixa en les quals s'ha abordat la Llei de Seguretat del Pacient a fi de poder conèixer les raons concretes que tenen alguns partits polítics per a justificar les més de 20 pròrrogues sol·licitades al termini de presentació de les esmenes parcials a aquesta norma.

En una carta dirigida a la presidenta del Congrés, el president de SATSE, Manuel Cascos, li trasllada el desconcert existent entre els professionals i la ciutadania en el seu conjunt davant les més de 20 pròrrogues al termini de presentació d'esmenes parcials a la Llei de Seguretat del Pacient que s'han anat succeint des que el mes de desembre passat es va prendre en consideració aquesta norma en el Ple del Cambra Baixa.

“No aconseguim entendre quines poden ser les raons que estan propiciant aquesta sistemàtica successió de pròrrogues i, amb això, el bloqueig en la tramitació de la Llei de Seguretat del Pacient, per la qual cosa volem tenir coneixement efectiu i físic de les actes i/o documents que detallen les raons argumentades per tots i cadascun dels partits polítics en les reunions de la Mesa del Congrés celebrades fins avui”, apunta.

La intenció de SATSE és conèixer amb el major detall possible el comportament individual de cadascun dels partits amb representació en la Mesa del Congrés que tenen la responsabilitat de decidir sobre aquest tema i, d'aquesta manera, intentar entendre els motius que porten a alguns d'ells a provocar sistemàticament els múltiples ajornaments a la presentació de les esmenes parcials a la norma.

El Sindicat d'Infermeria ha constatat, segons informació a la qual ha tingut accés, que han estat de manera majoritària el Partit Popular i Ciutadans els partits polítics que han anat promovent i demanant l'ampliació sistemàtica del termini de presentació d'esmenes parcials a la Llei de Seguretat del Pacient.

“No deixa de cridar-nos poderosament l'atenció que sigui l'oposició política en el Congrés la que estigui bloquejant la tramitació de la Llei de Seguretat del Pacient, i no els partits que sustenten el Govern, és a dir, PSOE i Unides Podemos, cosa que és difícil d'entendre tret que existeixi algun interès concret per part del PP i Ciutadans, i que SATSE desconeix, el que pogués propiciar el seu bloqueig permanent a la norma”, assegura.

El Sindicat d'Infermeria subratlla que el debat de les esmenes parcials al text per a la posterior aprovació de la norma hauria de considerar-se com una prioritat dins de l'activitat de la Cambra Baixa donada la seva urgent necessitat de cara a millorar i reforçar el nostre sistema sanitari després d'haver sofert una greu deterioració arran de la pandèmia del Covid-19.

No obstant això, i malgrat que la Proposició de Llei va suscitar el suport inequívoc de la gran majoria de partits polítics durant el seu debat en el Ple (312 vots a favor i només 10 en contra), l'organització sindical denúncia que han transcorregut ja prop de deu mesos i més de 20 pròrrogues per a la presentació de les esmenes parcials.

El president de SATSE recorda en la carta a Meritxell Batet que aquesta Llei busca garantir la seguretat del pacient en tots els hospitals, centres de salut i la resta de centres sanitaris i sociosanitaris del conjunt de l'Estat a través d'una assignació màxima de pacients per cada infermera i infermer una vegada que nombrosos estudis científics internacionals i nacionals conclouen que, a un major nombre de pacients per professional, més riscos, complicacions i un increment de la mortalitat i morbiditat, a més de més costos econòmics per al sistema sanitari en el seu conjunt.

“Encara que tot sembla indicar que, afortunadament, hem superat el pitjor de la pandèmia del Covid-19, entenem que no es pot caure en l'error d'oblidar les lliçons apreses durant aquesta crisi sanitària i, per això, hem d'escometre totes les reformes necessària perquè el nostre sistema sanitari pugui atendre, en qualsevol moment i davant qualsevol circumstància, a les més de 47 milions de persones que resideixen al nostre país com es mereixen.”