SATSE: “La enfermera escolar debe contemplarse en la Ley sobre el consumo del alcohol en menores”

13 abril 2022
Grupo de jóvenes bebiendo alcohol

El Sindicat d'Infermeria subratlla la important labor que pot desenvolupar una infermera de cara a fomentar hàbits de vida saludables en els centres educatius, com per exemple activitats informatives i de sensibilització que incideixin en les greus conseqüències que té per a la salut la ingesta de begudes alcohòliques.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reclamat al Ministeri de Sanitat que la futura Llei de prevenció del consum de l'alcohol en menors contempli la necessitat que els centres educatius del nostre país comptin amb una infermera escolar que desenvolupi diferents actuacions informatives i formatives de cara a evitar la ingesta de begudes alcohòliques entre els joves.

Una vegada que el departament que dirigeix Carolina Darias ha iniciat el tràmit de consulta pública de la Llei, SATSE subratlla la important labor que pot desenvolupar una infermera o infermer de cara a fomentar hàbits de vida saludables en els centres educatius en els quals els nens, nenes i joves passen gran part del seu temps.

Entre altres actuacions, les infermeres i infermers poden organitzar activitats formatives, informatives i de sensibilització (tallers, xerrades, seminaris…) que incideixin en les greus conseqüències que té per a la salut la ingesta de begudes alcohòliques i, especialment, en edats primerenques en les quals encara s'està produint el desenvolupament de la persona a nivell físic i psicològic.

El Sindicat d'Infermeria recorda que diversos estudis apunten a un augment del consum d'alcohol entre els menors d'edat del nostre país, concloent que més d'un 70 per cent dels joves d'entre 14 i 18 anys afirma haver provat l'alcohol alguna vegada en la seva vida i un 48 per cent assegura haver-se embriagat alguna vegada.

Un altre aspecte preocupant és l'inici cada vegada més precoç del consum d'alcohol entre els joves en existir una impressió generalitzada per costums i usos socials que comporta pocs riscos per a la seva salut i seguretat. Una percepció errònia enfront de la qual la infermera escolar també pot lluitar sobre la base dels seus coneixements i experiència professional.

“La futura Llei de prevenció del consum d'alcohol en menors és una excel·lent oportunitat perquè el Govern demostri el seu suport a la infermera escolar i, d'aquesta manera, doni un missatge molt clar a les administracions autonòmiques perquè apostin per la implantació d'una figura que suposa nombrosos beneficis per als nens, nenes i joves, les mares i pares, els professors i el conjunt de la comunitat educativa”, apunten des de l'organització sindical.

SATSE, al costat dels docents i pares mares, reclama la implantació generalitzada de la infermera escolar en el conjunt de l'Estat atès que la gran majoria de centres educatius públics encara no hi ha aquesta figura a diferència d'altres països de nostre entorn on sí que és part de la comunitat educativa.

A més de pel que fa a la prevenció del consum d'alcohol en menors, les infermeres i infermers poden realitzar una labor fonamental d'informació i sensibilització sobre el consum del tabac, substancies estupefaents, alimentació o sexualitat. Qüestions totes de gran importància i interès per als nens, nenes i joves en trobar-se en una etapa de desenvolupament maduratiu a tots els nivells (físic, psicològic, emocional...).