SATSE dona un “SUSPÈS” a la campanya de vacunació contra la Covid-19 en el primer trimestre de l'any

31 març 2021
Cada vez es más preocupante el retraso de la campaña de vacunación contra el COVID 19

La pròxima fase d'immunització massiva de la població requereix que tots els serveis de salut disposin de les infermeres i infermers necessaris, així com una planificació i coordinació adequada.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha subratllat que el balanç de la campanya de vacunació contra la Covid-19 a Espanya, una vegada transcorregut el primer trimestre des del seu inici, és molt preocupant donat l'escàs percentatge de població immunitzada i els reiterats incompliments que s'han produït per part de les empreses farmacèutiques i les administracions i organismes públics competents.

SATSE destaca que les últimes dades facilitades pel Ministeri de Sanitat, que conclouen que només 2,6 milions de persones han completat l'administració de les dues dosis de la vacuna, constaten un clar incompliment de les previsions realitzades inicialment per part de les diferents autoritats sanitàries, tant a nivell europeu com nacional.

Mentre que a Israel ja s'han administrat 115 dosi de la vacuna per 100 habitants, al Regne Unit, 50 dosi per 100 habitants i 43 als Estats Units, a Espanya han estat només 16 dosi per 100 habitants. Així mateix, al nostre país s'ha vacunat només una mitjana de 82.000 persones al dia des que es va començar la immunització de la població el passat 27 de desembre, apunten des de l'organització sindical.

“Ara ens asseguren que al segon trimestre augmentarà el ritme de vacunació i s'accelerarà prou per a complir l'objectiu de tenir immunitzada al 70 per cent de la població adulta a l'estiu, però el que s’ha viscut fins avui ens obliga a desconfiar de promeses que depenen de múltiples factors a nivell econòmic, polític i sanitari”, assenyala.

A més de comptar realment amb un subministrament suficient de vacunes, SATSE recorda que la pròxima fase d'immunització massiva de la població requereix que tots els serveis de salut disposin dels professionals sanitaris necessaris, així com una planificació i coordinació adequada dels recursos humans i materials disponibles, perquè el ritme d'administració de les vacunes sigui l'òptim.

En aquest sentit, el Sindicat d'Infermeria reitera que les plantilles d'infermeres i infermers, que són els professionals encarregats de la planificació, recepció, administració i seguiment de les dosis de la vacuna, continuen sent insuficients en l'àmbit d'Atenció Primària de tots els serveis de salut.

Per això, SATSE exigeix que es contracti a totes les infermeres i infermers necessaris per a garantir que s'escomet amb èxit i celeritat la campanya de vacunació, recordant que, segons les dades del SEPE de l'últim mes de febrer, prop de 3.000 professionals continuen engrossint les llistes de l'atur al nostre país.

Així mateix, l'organització sindical reclama que en aquest segon trimestre de l'any tots els serveis de salut de les comunitats autònomes vacunin del COVID-19, de matí però també durant les tardes, festius i caps de setmana, per a poder immunitzar al major número de població en el menor temps possible.

D'igual manera, SATSE proposa que totes les àrees de consultes dels hospitals comptin amb espais específics i habilitats en els que es pugui també administrar la vacuna del coronavirus de cara a agilitar encara més la campanya. “Si comptem amb les vacunes suficients, no hi haurà altres responsables que les administracions del nostre país en cas que no es compleixin les expectatives generades en el conjunt de la població per a anar deixant enrere aquesta terrible pandèmia en els pròxims mesos”, conclou.