SATSE denúncia: “Hi ha només una infermera per a atendre 100 persones en les presons espanyoles”

27 juny 2019
Una sola enfermera no puede atender a 100 personas encarceladas

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, està mantenint reunions i contactes amb representants de les infermeres i infermers que treballen en els diferents centres penitenciaris espanyols per a traçar una estratègia d'actuació conjunta de cara a aconseguir el compromís del pròxim ministre de l'Interior que tancarà els acords necessaris amb les comunitats autònomes per a culminar el traspàs de la sanitat penitenciària.

Aquestes trobades amb els representants dels infermers i infermeres de presons se sumen a successives peticions realitzades des de SATSE als responsables del Ministeri de l'Interior, a través de cartes o contactes personals, perquè donin una solució definitiva a un problema enquistat des de fa anys i que s'ha agreujat en els últims temps. En l'actualitat, hi ha de mitjana només una infermera o infermer per a atendre 100 presos.

En l'última carta de SATSE, dirigida a la subdirectora general de Coordinació de Sanitat Penitenciària del Ministeri de l'Interior, Carmen Martínez, l'organització sindical insisteix que el greu dèficit d'infermeres i infermers, així com d'altres professionals sanitaris, posa de debò en risc l'atenció que es presta a les 60.000 persones que es troben privades de llibertat en els més de 90 centres penitenciaris que hi ha al nostre país.

Sobre aquest tema, SATSE recalca que els infermers i infermeres s'han convertit en professionals sanitaris “per a tot”, veient-se obligats a realitzar funcions que no els corresponen, com l'assistència de greus urgències (sobredosis de drogues, intents de penjament, autolesions, cardiopaties isquèmiques, insuficiències respiratòries…)

D’altra banda, la modificació del sistema de guàrdies ha generat una situació “caòtica” que obliga als professionals a estar en una permanent situació de disponibilitat i, en alguns casos, a haver de desplaçar-se fins a 100 quilòmetres quan són requerits. A més, no poden gaudir, en moltes ocasions, dels períodes de descans adequats després de les seves jornades de guàrdia.

A nivell retributiu, els professionals d'Infermeria també sofreixen una clara discriminació respecte als seus companys que treballen en els serveis de salut, en cobrar prop de 500 euros menys al mes, afirmen des de SATSE, apuntant que no es tenen en compte tampoc les especials condicions de perillositat i penúria que són inherents a les seves tasques laborals.

Existeix, a més, una important discriminació amb altres col·lectius professionals de l'àmbit penitenciari, com són els funcionaris de vigilància, i una altra, encara més substancial, amb els funcionaris que treballen en les oficines del centre penitenciari i que no tenen cap contacte amb els presos, en percebre aquests un complement específic molt superior al dels infermers i infermeres, afegeixen.

Davant aquesta lamentable realitat, des de SATSE es reclamarà al nou responsable del Ministeri de l'Interior, una vegada sigui nomenat, que prioritzi les negociacions amb els governs autonòmics per a propiciar el traspàs dels serveis sanitaris penitenciaris dependents encara del Govern central, amb l'excepció de Catalunya i Euskadi. En el cas de les presons catalanes, els professionals serveis de salut ja van passar a dependre de l’Institut Català de la Salut, l’any 2013.

Aquest traspàs de competències s’hauria d’haver produït a tota Espanya l'1 de desembre de 2004, segons la Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut. Aquesta adscripció acabaria a tota Espanya amb la discriminació que sofreix la població reclusa respecte a la resta de ciutadania, en rebre una atenció diferent i en pitjors condicions, conclouen des del Sindicat.