SATSE demana a la Conselleria de Salut la participació d'infermeres i fisioterapeutes en el comitè d'avaluació de la pandèmia

02 setembre 2021
Pedro Sánchez preside el Comité de Seguimiento del Coronavirus

El Sindicat d'Infermeria lamenta que en la reunió del passat 30 de juny no s'acordés ja la posada en marxa del Comitè d'avaluació del Covid 19.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reclamat a les Conselleries de Sanitat (entre elles la de Salut a Catalunya) que incloguin a infermeres, infermers i fisioterapeutes en les seves propostes de professionals i experts per a conformar el comitè que avaluarà de manera independent la gestió realitzada pel Govern i la resta d'administracions públiques enfront de la pandèmia del Covid-19.

Després d'acordar-se a la passada reunió del Consell Interterritorial del SNS que les diferents comunitats autònomes podrien fer les seves propostes respecte als membres del Comitè, el president del Sindicat, Manuel Cascos, s'ha dirigit per carta a tots els responsables autonòmics de Sanitat perquè es compti amb infermeres, infermers i fisioterapeutes pels seus coneixements, experiència i decisiva participació activa en l'actual crisi sanitària.

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya lamenta que en la reunió del passat 30 de juny no s'acordés ja la posada en marxa del Comitè d'avaluació, com així s'havia compromès des del Ministeri de Sanitat, i espera que no es tracti d'una estratègia de dilació per a retardar la constitució d'un òrgan que resulta molt necessari per a adoptar tot tipus de mesures de cara a futur que evitin repetir els errors comesos durant la pandèmia.

Per això, SATSE demanda, tant al Ministeri de Sanitat com a les conselleries de salut de les diferents comunitats autònomes, que siguin àgils, resolutius i eficaços perquè professionals i experts es puguin posar treballar i analitzin de manera autònoma i independent tot el conjunt de decisions adoptades des de les institucions després de l'inici de la pandèmia del Covid-19.

Un conjunt d'experts i professionals, apunta SATSE, en el qual és inexcusable una nodrida presència d'infermeres, infermers i fisioterapeutes, ja que, igual que el conjunt del personal sanitari, coneixen detalladament i solvència les conseqüències de la gestió del Govern i de la resta d'administracions públiques al llarg dels últims 19 mesos de greu crisi sanitària, social i econòmica.

L'organització sindical recorda que les infermeres, infermers i fisioterapeutes han realitzat al llarg de les diferents etapes de la pandèmia un treball absolutament imprescindible i essencial per a atendre i cuidar als pacients i al conjunt de la ciutadania de la millor manera que les circumstàncies i dificultats permetien a cada moment.

“En les primeres setmanes van treballar sense protecció, sense descans i sense suports suficients prestant la seva assistència i cures a milers de persones, posteriorment, van jugar també un paper protagonista en les labors de detecció i seguiment de casos Covid i ara, immersos encara en el procés d'immunització de 47 milions de persones, són els professionals sanitaris responsables del control, vigilància i administració de les vacunes”, afirma.

A més, SATSE afegeix que aquests professionals, no només treballen en el camp assistencial, sinó que, des de l'àmbit de la universitat, la docència, la gestió o la recerca, poden aportar a aquest comitè d'avaluació informació molt significativa que enriquirà la que ofereixin experts d'altres branques i àmbits del coneixement.

Finalment, el Sindicat d'Infermeria proposa que, una vegada constituït el Comitè, s'estableixi un calendari de gestió detallat que obligui al seu compliment i que els resultats del seu treball es coneguin en un termini raonable de temps de cara al fet que el conjunt de les administracions sanitàries públiques, no sols prenguin bona nota de les seves conclusions, sinó que implementin les actuacions proposades a curt, mitjà i llarg termini.