SATSE considera vital un augment progressiu de la despesa sanitària pública fins al 10 per cent del PIB

07 abril 2021
Grupo de enfermeras y enfermeros en plena intervención a un paciente con COVID 19

SATSE recalca que part de l'augment de la despesa sanitària necessària ha de destinar-se a posar fi a la precarietat i temporalitat en el sector públic i a reforçar les plantilles d'infermeres, infermers i fisioterapeutes en tots els serveis de salut.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reivindicat, amb motiu del Dia Mundial de la Salut, que la despesa sanitària pública s'augmenti en el que queda de legislatura fins al 10 per cent del Producte Interior Brut (PIB) per a poder reforçar el nostre Sistema Nacional de Sanitat (SNS) amb els recursos humans i mitjans suficients que garanteixin una atenció sanitària segura i de qualitat en circumstàncies normals, i també quan es produeix una crisi sanitària com l'actual del Covid-19, perquè considera que és una qüestió de justícia social.

El Sindicat d'Infermeria s'ha sumat, una vegada més, a la commemoració del Dia Mundial de la Salut impulsada per l'OMS i que, sota el lema “Construint un món més just i saludable”, centra enguany la seva atenció en les greus desigualtats existents encara en el món a l'hora de rebre atenció sanitària i cures i que s'han demostrat amb major virulència arran de l'expansió del coronavirus en tots els països. Unes desigualtats que també es produeixen al nostre país entre el conjunt de les comunitats autònomes, no sols en aspectes rellevants de relació directa amb l'assistència sanitària, sinó també en les condicions laborals dels professionals i en la disponibilitat de mitjans i recursos per a atendre els pacients, afegeix.

Igual que defensa l'Organització Mundial de la Salut, SATSE subratlla la necessitat de garantir que totes les persones puguin accedir en igualtat a serveis de salut de qualitat, independentment del lloc en el qual resideixin o de la seva situació econòmica, i, per això, reclama una despesa sanitària pública adequada a les necessitats que tenen tots els ciutadans.

En aquest sentit, i atès que, després d'anys de retallades indiscriminades, continuem tenint una despesa sanitària pública que ni tan sols arriba al 7 per cent del Producte Interior Brut, l'organització sindical considera vital que aquest vagi incrementant-se de manera gradual fins a aconseguir el 10 per cent en 2023 i, d'aquesta manera, igualar-nos amb el que ja destinen altres països del nostre entorn des de fa molts anys.

SATSE recalca que el cada vegada menor finançament públic del nostre sistema sanitari li ha portat a una situació de greu deteriorament  estructural que s'ha evidenciat sense pal·liatius a l'hora d'enfrontar-se a la pandèmia al no disposar dels recursos humans i mitjans necessaris per a atendre i cuidar a les persones afectades pel virus i al conjunt de pacients i ciutadania amb altres malalties o problemes de salut.

Pel que fa a les infermeres, infermers i fisioterapeutes, SATSE incideix en què part de l'increment de la despesa sanitària pública que es fa imprescindible ha de destinar-se a reforçar les actuals plantilles d'aquests professionals en els diferents serveis de salut i, d'aquesta manera, anar resolent de manera progressiva el dèficit històric i estructural que sofreix el nostre país i que el situa a la cua d'Europa.

Així mateix, el Sindicat d'Infermeria assenyala que ha d'establir-se un major finançament públic per a posar fi a la precarietat laboral i temporalitat estructural que sofreix el personal sanitari, especialment les infermeres, infermers i fisioterapeutes, amb percentatges que arriben fins al 40 per cent total de les plantilles en algunes comunitats autònomes, la qual cosa és “absolutament inacceptable”, afirma.

“La principal lliçó que ens ha de deixar la pandèmia del Covid-19 és que necessitem una sanitat pública forta i degudament finançada per a afrontar qualsevol situació que posi en risc, ja sigui de manera col·lectiva o individual, la salut i qualitat de vida de tots i totes, la qual cosa en data d'avui continua sense resoldre's. Seguim amb un sistema sanitari que evidència importants dèficits que el fan vulnerable, fins i tot, en situacions d'una certa normalitat”, conclouen des de l'organització sindical.