SATSE Catalunya rebutja amb contundència la nova agressió a la professió infermera sobre la vacunació COVID

05 agost 2021
Enfermera vacuna a una mujer de la tercera edad

Ahir, el Departament va emetre un aclariment sobre la nota del 2 d'Agost, que permetia assignar tasques de vacunació a personal no qualificat, però lluny de desdir-se, s’excusa en què l'aplicació seria merament “excepcional”. SATSE Catalunya prendrà accions legals i sindicals si es fa efectiva la mesura i recorda que aquesta “deixa en desemparament legal tant a qui realitza l'acte professional sense estar habilitat com a la infermera que supervisa, a més de posar en perill la qualitat de l'assistència a la població".

Davant la nota emesa ahir per la Direcció de Professionals del CatSalut, en la qual reiterava la validesa de la instrucció que preveu que personal no qualificat vacuni contra la COVID19, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya reitera la seva denúncia i recorda al Departament que aquest “no té la potestat per a ampliar ni alterar les competències dels professionals unilateralment ni tan sols escudant-se en l'excepcionalitat, per la qual cosa estaria obligant els seus treballadors a cometre un presumpte delicte d'intrusisme”.

Al desembre del 2020 el Departament de Salut va fer la primera crida per a què infermeres i infermers es presentessin voluntaris per a realitzar la campanya de vacunació COVID19. La resposta del col·lectiu va quintuplicar el nombre de professionals que l'entitat requeria i així va començar un procés en el qual moltes infermeres han doblegat la seva jornada de treball per a donar servei a la població. Al juliol s'ha renovat la crida amb èxit i fins i tot el Departament admet que algunes professionals infermeres que estaven en les llistes de voluntàries encara no han estat contactades.

Per aquesta raó, SATSE Catalunya veu amb sorpresa que aquest dilluns 2 d'Agost la Direcció de Professionals del Departament de Salut emetés una nota en la qual donava el vistiplau al fet que professionals no qualificats per a vacunar poguessin realitzar aquest acte professional per a immunitzar contra la COVID19. Davant la immediata reacció del Sindicat d'Infermeria, i de la pràctica totalitat d'entitats que representen a la professió, la Directora Montserrat Gea va emetre ahir una altra nota suposadament “aclaridora” en la qual es limita a assegurar que la mesura seria de caràcter extraordinari i que simplement s'ha emès en previsió i prevenció.

L'excepcionalitat no és excusa

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya recorda que “l'excepcionalitat no és excusa per a retallar uns certs drets bàsics dels ciutadans” tal com ha establert recentment en una sentència el Tribunal Constitucional en la qual va declarar la inconstitucionalitat parcial del primer estat d'alarma. “Així queda provat que una situació excepcional no habilita per a retallar certs drets imprescindibles per als ciutadans” asseguren des de SATSE Catalunya.

Segons el Sindicat, el Departament està “cedint davant la pressió dels proveïdors de salut amb els quals té concert per a ajudar-los a reduir costos, i està posant com a excusa la situació extraordinària que vivim”. El Sindicat SATSE Catalunya insisteix que “queden moltes infermeres en les llistes de voluntàries que encara no han estat cridades a vacunar, l'única raó d'emetre aquesta nota és obrir la porta a l'intrusisme, contractant personal a menor cost”

Per això, SATSE Catalunya fa una crida a la població per a què “es manifesti en contra aquesta retallada del seu dret a una sanitat de qualitat”. El Sindicat alerta que “això pot establir un precedent nefast que, lluny de millorar la situació en la qual ens trobem, donarà el vistiplau a futures retallades del sistema sanitari”.

Alerta als professionals

El Sindicat SATSE Catalunya també alerta a tots els professionals “que realitzar un acte professional sense habilitació legal pot implicar conseqüències, igual que la supervisió suposaria ser còmplice d'una activitat presumptament delictiva”. A més, recorda a totes les infermeres que el mer control de l'activitat d'un altre en la vacunació implica que qui supervisa “assumeix la responsabilitat civil (i en el seu cas penal) de les possibles conseqüències de l'activitat del professional en el qual delega”. Per això SATSE Catalunya es posa “al costat dels professionals recordant-los el suport legal que tindran per part de la nostra entitat si la mesura es fa, finalment, efectiva”.