SATSE Catalunya : “és positiu que s’hagi escoltat la nostra petició”

09 setembre 2021

L'anunci d'augment de 600 places va ser realitzat per la Consellera Gemma Geis ahir en el programa “Els Matins” de TV3. El Sindicat va presentar un estudi l'any passat en el qual reclamava un 24% més de places en el primer curs.

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya ha mostrat la seva satisfacció en veure que la Generalitat ha escoltat la seva petició per a ampliar l'oferta de places universitàries d'Infermeria en pro de garantir la salut i seguretat de pacients i ciutadans a través d'una dotació adequada d'infermeres i infermers en els centres sanitaris i sociosanitaris. Basant-se en un estudi realitzat per experts independents, el Sindicat SATSE Catalunya es va dirigir a la Conselleria d'Educació i Conselleria de Salut per a reclamar aquest augment.

“Estem satisfets que a Catalunya s'hagi donat resposta a la nostra demanda”, asseguren des de SATSE, però alerten que “aquest tipus d'anuncis, a més de realitzar-los en els mitjans de comunicació, s'han de concretar de manera tangible i, en aquest cas, mantenir l'ampliació de l'oferta de places de Grau d'Infermeria durant els propers cursos”.

Estudi de SATSE

Un estudi d'experts elaborat pel Sindicat i publicat l'any passat va concloure que hauria d'haver-hi un 24 per cent més de places per al primer curs dels estudis universitaris d'Infermeria i això s'hauria de mantenir anualment en cada curs de primer de Grau, almenys, durant cinc anys. La recerca va constatar que mentre s'incrementen de manera gradual les necessitats d'atenció i cures a les quals han de donar resposta els professionals sanitaris, Catalunya (igual que la resta de l'Estat) continua mantenint un dèficit històric i estructural d'infermeres i infermers, cosa que provoca que no es pugui atendre de manera òptima i satisfactòria als pacients i ciutadans en general.

Prenent com a base aquest treball de recerca, SATSE Catalunya es va dirigir als responsables de Sanitat i Educació per a plantejar-los aquest augment de l’oferta que seria “un primer pas per a donar resposta a les necessitats de salut de la població”. Malgrat que aquesta ampliació és un “avanç en positiu” queda encara per adequar les condicions laborals i retributives de les infermeres i infermers. “Som els professionals millor formats d'Europa, però els pitjor tractats”, sentencien des del Sindicat, i afirmen que aquest augment de places podria significar tant sols “continuar tirant recursos per la finestra formant infermeres i infermers que després han d'emigrar per a trobar un treball digne, ja que aquí no tenen una sortida laboral justa i al nivell de la seva excel·lent qualificació i competències”.

En aquest sentit, el Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya, demana que la iniciativa vagi acompanyada d'un augment de plantilles estables i una millora general de l'entorn de treball dels sanitaris catalans.

Finalment, el Sindicat subratlla que l'increment progressiu de l'oferta de places de Grau d'Infermeria era ja una cosa molt necessària abans de la pandèmia del Covid-19 i ara ho és més una vegada sofertes les conseqüències del greu i històric dèficit de plantilles infermeres existent i que, any rere any, ens situa a la cua d'Europa.