SATSE Catalunya denúncia que els sanitaris encara no poden cuidar dels seus fills en aïllament per la Covid-19

10 febrer 2021
Mujer con hijo con síntomas de COVID 19 llama al centro de salud

El Sindicat SATSE ja va fer una denúncia a la Inspecció de Treball perquè quan un fill menor ha d'estar en aïllament/quarantena sense ser positiu, els professionals sanitaris no tenen dret a baixa per Incapacitat Temporal i han d'anar a treballar, provocant-se una col·lisió entre les seves obligacions familiars amb la d'anar a treballar

SATSE Catalunya ha reiterat avui la seva demanda de que s’estableixi un permís retribuït per a la cura dels fills menors afectats pel COVID-19, (en el cas d'aïllament o quarantena), per als professionals sanitaris. El Sindicat afirma que la situació actual lesiona els drets dels professionals a la cura dels fills menors i a la conciliació de la vida laboral i familiar a més de ser “vergonyosa en una situació de pandèmia, quan s’està treballant cap a posar fre a la propagació del virus”.

“Tots els treballadors estem en una situació de desemparament i risc laboral, però és més greu en el cas dels sanitaris” expliquen, ja que les mesures alternatives com el teletreball no son viables en la gran majoria de casos per infermeria i altres com la modificació d’horari, la reducció de jornada o l’excedència voluntària son “totalment insuficients” per l’especial natura jurídica del seu exercici professional, que és considerat com activitat essencial.

Dos deures incompatibles

“Els sanitaris tenim les mans lligades” expliquen des de SATSE Catalunya, tot subratllant que tenen dos deures (el laboral i el familiar), que acaben sent incompatibles. Els menors han de romandre 10 dies a casa quan dins del seu grup bombolla hi ha un company que ha donat positiu. “Els petits no estan malalts, però tampoc poden quedar-se sols a casa, és una obvietat. D’altra banda, nosaltres com treballadors essencials hem d’acudir a la feina... com ens ho muntem?” es qüestionen.

SATSE Catalunya demana que en aquests casos existeixi un permís retribuït, a càrrec de l’empresa o entitat ocupadora, que permeti al sanitari tenir cura de la seva família. “Hi ha moltes parelles on les dues persones treballen en l’àmbit sanitari. Hem arribat a veure casos on estant els fills de quarantena per un contacte estret a l’escola, un dels progenitors s’infecta i l’altre ha de fer malabarismes impossibles” expliquen.

El Sindicat recorda que el permís es demana perquè “és una necessitat” i afegeix que  infermeria és una professió on s’és molt conscient de la incidència que té sobre la resta de companys i  pacients el fet de que falti algú a l’equip. “Treballem amb plantilles molt reduïdes, no només ara sinó des de fa anys, i patim molt si ens hem d’absentar de la feina perquè sabem que faltaran més mans encara de les que ja falten” expliquen des de SATSE.