SATSE Catalunya demana a Salut que supervisi la vacunació contra la COVID-19 també als centres privats

14 gener 2021
Enfermeras de Atención Primaria atienden a una mujer en un centro de salud en plena crisis del COVID 19

El Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya ha alertat del possible perill, per treballadors sanitaris i per la societat en general, de que el Departament de Salut, liderat per la Consellera Alba Vergès, no supervisi “la correcta i ràpida vacunació contra la COVID19 als centres sanitaris privats”.

Les infermeres argumenten que les empreses, tot i ser de titularitat particular, estan obligades a fer un servei públic derivat de la situació de pandèmia pel que la Generalitat hauria de responsabilitzar-se de tot allò que estigui relacionat amb els seus treballadors i la COVID-19.

“Hem rebut queixes d’infermeres de la privada que asseguren que als centres on presten servei encara no s’ha començat la campanya de vacunació o que aquesta és massa lenta” refereixen des del Sindicat.  SATSE ha volgut aclarir que son queixes “puntuals” i no vol alarmar de forma generalitzada però assegura que “és important que hi hagi aquesta supervisió administrativa perquè el virus no distingeix entre públic o privat”.  A més l’organització recorda que l’activitat assistencial de les infermeres de la privada és igual a la de qualsevol altre sanitari, és a dir: “de risc i essencial”.

A disposició de l’Administració

Des de l’inici de la pandèmia s’han publicat dos Decrets que establien l’adscripció dels centres privats al SISCAT, així el Departament de Salut pot utilitzar als professionals de la sanitat privada per alleugerir l’activitat de la pública, tant pel que fa als possibles “embuts” de les llistes d’espera provocats per la crisis COVID19 com per l’assistència directa a malalts de coronavirus als pics dels rebrots.

“Com infermeres estem compromeses amb l’atenció a la salut de la població, però com a professionals ens sentim discriminades” diuen les infermeres de SATSE al sector privat. Les declaracions les fan en al·lusió al fet que tot i quan han donat un servei públic el CatSalut no ha vetllat per a que tinguessin les mateixes condicions i garanties laborals que la resta dels sanitaris. “ Aquesta manca de supervisió pel que fa a la vacunació, s’ha sumant a les hores de treball clarament desiguals, els pitjors ràtios d’infermera pacient i altres condicions i garanties laborals que disten molt de les que es donen als centres SISCAT” denuncien les professionals. A més apunten al “menyspreu sistemàtic” i posen com exemple l’exclusió de l’anomenada com a “paga COVID” que el CatSalut va oferir en agraïment a la dedicació dels professionals als moments àlgids de la pandèmia. “És simbòlic, però fa mal” asseguren.