SATSE Catalunya alerta: “els test d'antígens han de ser realitzats per infermeres”

09 juliol 2021
Enfermera realiza una PCR a una mujer

El Sindicat s'ha dirigit a la direcció del Festival CRUÏLLA per reclamar que els test d'antígens a l’accés del recinte i ha reclamat la intermediació urgent de la Conselleria de Sanitat.

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya s'ha dirigit a la direcció del Festival CRUÏLLA, per a reclamar que els test d'antígens siguin realitzats, en tot cas, per infermeres i infermers, ja que són els professionals sanitaris que estan qualificats i preparats per a fer-los amb totes les garanties de seguretat per a les persones.

SATSE subratlla que la realització d'aquesta mena de proves diagnòstiques és una actuació assistencial complexa que no pot fer qualsevol persona, sinó que és imprescindible que sigui un professional sanitari preparat, qualificat i amb experiència, com són les infermeres i infermers. Per això, i buscant sempre la seguretat de les persones, rebutja que siguin altres professionals els encarregats de fer-les.

Segons va explicar el mateix Festival en la presentació de les instal·lacions a la premsa dimecres passat, es compta amb 200 boxs (cubicles) i en cadascun hi ha una auxiliar d'infermeria per a prendre la mostra. Una sola infermera per cada dos boxs és qui valida el resultat de la prova que permetrà a l'assistent accedir o no al recinte.

Per això, SATSE reclama la intermediació urgent de la Conselleria de Sanitat a l'ésser l'administració pública la que ha de vetllar sempre perquè qualsevol empresa, organisme o institució que organitza un esdeveniment, el faci amb totes les garanties per a la salut i seguretat de les persones. Cosa que no succeeix si aquest tipus de proves diagnòstiques les realitzen professionals no qualificats ni competents, ja que es poden generar falsos negatius amb el consegüent risc per a milers de persones.

"Els test d'antígens s’han de realitzar sempre pel personal sanitari que, com les infermeres i infermers, tenen la qualificació i competències per a fer-ho amb plenes garanties i de conformitat amb la normativa vigent", recalca l'organització sindical.

El Sindicat d'Infermeria SATSE Catalunya assegura que comprèn que els organitzadors del CRUÏLLA “no són experts sanitaris” i que “han establert unes condicions que compleixen sobre paper la normativa i minimitzen les despeses, però que no són necessàriament les més correctes”. SATSE Catalunya reitera que han de ser les infermeres i infermers els professionals que realitzin aquest tipus de proves diagnòstiques com fan des de l'inici de la pandèmia del Covid-19 en els centres sanitaris i sociosanitaris.

L'organització sindical rebutja que es vulgui tenir una infermera o infermer per cada dos boxs amb l'únic objectiu d'assumir la responsabilitat del resultat d'una tècnica que ha realitzat un altre professional. “Sempre ha de prevaler la garantia de la salut i seguretat de les persones i d'aquesta manera no s'aconseguirà”, assevera.

“Les infermeres no acceptem ser un pur tràmit”, asseguren des del Sindicat i afegeixen que “quan es tracta de la seguretat i la salut de les persones no es pot pensar en l'estalvi que, d'altra banda, és mínim”.