Inacceptable actitud institucional enfront la Sanitat

19 juliol 2021
Protesta de SATSE en plena crisis del COVID

Les diferents estratègies i plans d'actuació de les institucions segueixen sense prioritzar a nivell pressupostari, professional i polític la millora i sostenibilitat del nostre sistema sanitari.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha denunciat que les institucions no han après absolutament res de la greu crisi sanitària i social que continuem sofrint per la pandèmia del Covid-19, perquè en les diferents estratègies i plans d'actuació futurs segueixen sense prioritzar a nivell pressupostari, professional i polític la millora i sostenibilitat del nostre sistema sanitari.

SATSE subratlla que existeixen ja nombroses raons i dades que constaten que, una vegada superat, en principi, el pitjor de la pandèmia, les institucions i els diferents responsables públics tornen a mirar cap a un altre banda i no aposten per un sistema sanitari que ja estava greument deteriorat i afeblit abans del Covid-19 després d'anys de retallades indiscriminades i que, en data d'avui, han decidit abandonar a la seva sort, trobant-se “totalment tensionat i afeblit”.

Entre altres raons, SATSE destaca el fet que dels 70.000 milions d'euros en transferències directes que rebrà Espanya des d'Europa, a través de Pla ‘Espanya Pot’, només el 1,5 per cent d'ells es destinaran al sistema sanitari, mentre que països com Itàlia destinaran entorn del 7 per cent.

D’altra banda, el Pla per a la recuperació, transformació i resiliència d'Espanya posa el focus, dins dels seus objectius i línies d'actuació generals, en la transició ecològica, la transformació digital, la cohesió territorial o la igualtat de gènere, entre altres, quedant fora el nostre sistema sanitari, apunten des de l'organització sindical.

Així mateix, SATSE critica que el Comitè Tècnic encarregat d'assessorar el Govern per al repartiment dels fons europeus destinats a Espanya de cara a pal·liar els efectes de la pandèmia de la Covid-19 compta amb representants de totes les vicepresidències de l'Executiu i de deu ministeris, però cap d'ells és el de Sanitat.

D’altra banda, l'organització sindical recorda que els partits polítics van acordar en la Comissió per a la reconstrucció social i econòmica del nostre país, en el Congrés dels Diputats, més de 200 mesures i iniciatives per a millorar i reforçar el nostre sistema sanitari i, transcorregut ja més d'un any, encara no s'han començat a fer realitat cap d'elles.

SATSE destaca també que el Govern estableix en el Pla 'Espanya 2050, fonaments i propostes per a una Estratègia Nacional de Llarg Termini' un total de nou grans desafiaments futurs per a construir un nou país, segons assenyalen, entre els quals no es troba tampoc, en data d'avui, el de millorar i reforçar el nostre Sistema Nacional de Salut.

Per al Sindicat d'Infermeria, aquestes cinc evidències objectives acrediten l'abandonament institucional de la nostra sanitat pública i dels professionals que la configuren. “Ara és el moment de millorar el nostre sistema sanitari en comptar amb fons de la UE i plans d'actuació estratègics a mitjà i llarg termini i, en lloc d'aprofitar aquesta oportunitat històrica, els nostres dirigents miren cap a un altre costat en un clar exercici d'irresponsabilitat i cinisme polític sense voler entendre que la crisi sense precedents soferta al nostre país i en la resta del món ha estat provocada per una malaltia”, assenyala.

En aquest sentit, SATSE incideix en què els 47 milions d'espanyols i la nostra societat no es mereixen el menyspreu que sembla estar instal·lat en algunes institucions del nostre país i que porta als nostres dirigents a continuar buscant només la rendibilitat electoral a curt termini i no mirar a un futur en el qual, amb tota probabilitat, haurem d'enfrontar-nos a noves amenaces sanitàries.

“És clar que, malgrat el gran esforç i sacrifici dels professionals sanitaris i del conjunt de la societat, el nostre sistema sanitari està sent abandonat i condemnat a una mort lenta que acabarà amb els valors que van determinar en el seu moment comptar amb una sanitat universal, pública, equitativa i de qualitat, és a dir, hi ha clares evidències que el nostre sistema sanitari continua en caiguda lliure, una provocada deterioració del qual només surt beneficiada la sanitat privada i les asseguradores”, conclou.