Una tarragonina finalista del premi més prestigiós d’Infermeria a Espanya

21 novembre 2016

Trenta segons poden semblar poc, però per a les llevadores és la diferència entre el que s’anomena pinçament precoç o tardà del cordó umbilical. Aquest temps permet que sang de la placenta es desplaci fins al nadó, el que té conseqüències per a la salut del nounat. Aleshores, quin és el moment idoni per a fer aquest pinçament? Aquesta és la pregunta que es va fer la Mireia Larrosa, infermera tarragonina i aleshores estudiant de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, al seu treball de fi de grau  “Conseqüències i efectes del pinçament precoç o tardà del cordó umbilical”.

• google+

El jurat d’ “Enfermería en Desarrollo 2016” ha valorat aquest projecte, nominant-lo com a finalista dels prestigiosos premis en la categoria de treballs universitaris, ja que suposa el primer compendi existent d’estudis sobre el tema a nivell internacional. La revisió bibliogràfica demostra la rellevància del tema per a la salut dels nadons i la necessitat d’unificar criteris i d’establir protocols comuns als centres de salut.

A l’edició d’aquest any s’han presentat 200 candidatures d’infermeres i fisioterapeutes, tant assistencials com docents, investigadores i gestores, estudiants, unitats d'infermeria, associacions professionals i de pacients de tota Espanya i d'altres països com Regne Unit, Colòmbia i Guatemala, que desenvolupen diferents iniciatives per millorar les seves respectives professions.

Mig minut, fa la diferència

Realitzar el pinçament del cordó umbilical als trenta segons de néixer es considera precoç, mentre que fer-ho al minut o quan el cordó hagi deixat de bategar seria qualificat de pinçament tardà. Existeix una altra opció, el “milking”, que consisteix en la tècnica de munyir el cordó umbilical per a que el nadó obtingui els beneficis de la sang de la placenta sense haver d’esperar aquest temps, pràctica que pot ser útil quan el nadó necessita d’atencions urgents.

Segons els estudis revisats al treball de la Mireia Larrosa l’aportació de sang que té lloc fent el pinçament tardà o bé el “milking”, pot reduir el risc d’anèmia i la necessitat de transfusions, a banda d’augmentar la protecció contra infeccions en les primeres 48 hores de vida. Pel que fa als nadons prematurs, ajuda a disminuir la seva morbiditat i també algunes patologies que són habituals en els nascuts abans de termini.

Tot i que no existeix consens entre els professionals sobre el moment idoni per a fer el pinçament, Larrosa afirma que “els resultats de la revisió semblen recomanar el pinçament tardà del cordó”. Tot i així, aquesta pràctica no es realitza de forma majoritària als hospitals, ja que no existeixen protocols que regulin el procediment. En definitiva el moment del pinçament o la realització del “milking” es fan segons el criteri del professional que porta a terme el part.  L’autora del treball nominat als premis Enfermería en Desarrollo considera “necessària l'elaboració de guies clíniques que recomanin el moment oportú per realitzar el pinçament del cordó umbilical”.

Acte de lliurament
 Els guanyadors de cada categoria es coneixeran en l'acte de lliurament dels premis que se celebrarà el 24 de novembre de 2016, al teatre Fernando de Rojas del Cercle de Belles Arts de Madrid, on rebran un guardó commemoratiu. L'objectiu final dels premis és posar cara a tots aquells que sustenten els valors de la infermeria i que aporten coneixement.

La revista Enfermería en desarrollo, editada pel Sindicat d'Infermeria, SATSE, és la promotora d’aquests premis. Es tracta d'una publicació de periodicitat trimestral, creada al maig de 2013, que recull les experiències singulars de persones i institucions vinculades amb les cures de salut que han obert nous horitzons o que han donat forma a projectes que afavoreixen el desenvolupament professional i atenen les demandes de salut de la societat. Tots els seus continguts es poden consultar a www.enfermeriaendesarrollo.es.

• google+