“Tots els centres educatius han de comptar amb una infermera escolar quan es torni a les aules”

30 juliol 2020
Enfermera escolar coloca adecuadamente la mascarilla a un niño en un colegio

La Plataforma Estatal d'Infermera Escolar destaca que la necessitat que sempre ha existit que hi hagi una infermera o infermer en cada centre educatiu és ara molt més gran per a evitar la propagació de la Covid 19.

La Plataforma Estatal d'Infermera Escolar ha reclamat a les autoritats autonòmiques competents que els plans de contingència enfront de la Covid-19 en els centres educatius incloguin l'obligatorietat de comptar amb una infermera de cara a evitar riscos per a la salut i seguretat dels nens, nenes i joves, així com de la resta de la comunitat educativa.

La Plataforma, integrada pel Sindicat d'Infermeria, SATSE; el Fòrum Espanyol de Pacients, FEP, i el Sindicat Independent de l'Ensenyament Públic ANPE, subratlla que la necessitat que sempre ha existit que hi hagi una infermera en cada centre educatiu és ara molt major perquè es pugui evitar la propagació de la Covid-19 una vegada es produeixi  la tornada a les aules en les diferents Comunitats Autònomes el mes vinent de setembre.

Per això, des de la Plataforma es demanda als diferents serveis de salut que contractin les infermeres i infermers necessaris perquè tots els centres educatius de la comunitat autònoma comptin amb aquests professionals perquè puguin realitzar labors de prevenció i atenció sobre la Covid-19 i altres malalties o problemes de salut, així com de formació i foment d'hàbits de vida saludables entre l'alumnat i la resta de la comunitat educativa.

Així mateix, la Plataforma Estatal d'Infermera Escolar insisteix que no pot ser el personal docent el responsable de coordinar la realització de les actuacions i mesures higienicosanitàries que resultin necessàries i fonamentals per a la salut i seguretat dels nens, nenes i joves, com així recomana el document del Ministeri d'Educació, realitzat al conjuntament amb el Ministeri de Sanitat, i moltes de les instruccions dictades sobre el principi del curs escolar en diferents Comunitats Autònomes.

La Plataforma considera que el motiu principal pel qual les conselleries de Sanitat de les diferents Comunitats Autònomes no volen generalitzar la figura de la infermera escolar en els centres educatius és merament econòmica quan només tindria un cost estimat de 16-20 euros a l'any per habitant. “És moment que els consellers i conselleres de Sanitat facin un pas al capdavant i facin realitat la justa i necessària demanda de mares i pares, professorat i infermeres i infermers”, apunta.

D’altra banda, des de la Plataforma s'insisteix que, davant la major dificultat que existeix per a què la població escolar, fonamentalment, la de menor edat, compleixi les indicacions relatives a la Covid-19, el comptar amb una infermera o infermer en el propi centre que informi, formi i orienti resultaria molt beneficiós, no sols per als alumnes sinó per a tota la comunitat educativa.

Sobre aquest tema, la Plataforma recorda que l'Organització Mundial de la Salut (OMS), en el seu informe “Consideracions per a les mesures de salut pública relacionades amb l'escola en el context de la Covid-19”, es mostra partidària també de la presència de les infermeres i infermers en els centres educatius per a col·laborar en la lluita contra l'expansió d'aquest greu problema de salut pública.

Per això, la Plataforma Estatal d'Infermera Escolar confia que les autoritats competents finalment prenguin la decisió encertada i possibilitin la implantació de la infermera escolar en el pròxim curs 2020-2021 en tots els centres educatius, i, d'aquesta manera, es dificulti una nova onada de la Covid-19 al nostre país.