SATSE reclama un “Pla de mobilitat” per les treballadores de l’Hospital de la Vall d’Hebron

10 desembre 2020

Unes 300 treballadores s’han concentrat a les portes del centre sanitari per exigir una solució al problema d’accessibilitat al centre.

“He d’arribar amb més d’una hora d’antelació per poder deixar el cotxe i no fer tard al canvi de torn” explicava una infermera aquest mig dia davant de l’edifici materno-infantil de l’Hospital Vall d’Hebron, on s’han concentrat unes 300 persones per demanar un pla de mobilitat pel centre.  El cas d’aquesta infermera no és, ni molt menys, aïllat, ja que degut a unes obres s’han suprimit 400 places d’aparcament per treballadores hi ha grans dificultats per estacionar els cotxes. Durant l’acte, Marta Rúbies delegada de prevenció de SATSE, ha explicat que si els sanitaris utilitzen el vehicle particular no és “per gust” sinó per dues raons molt senzilles: els torns i la COVID.

Els horaris d’algunes treballadores (especialment els de les infermeres) impliquen que surten o entren a una hora en la que no poden utilitzar els autobusos regulars ni, en cas de viure fora de Barcelona, agafar el rodalies el que fa necessari moure’s en vehicle particular. El problema fa anys que existeix però en això s’ha sumat la “necessitat de minimitzar qualsevol possibilitat de ser un vector de contagi del coronavirus”. Rúbies va explicar que “entre els sanitaris hi ha un cert consens pel que fa a la responsabilitat d’evitar al màxim els entorns tancats i plens de gent, com son metros, busos, tramvies..”

Rúbies també va explicar que la feina de les infermeres es realitza per torns i “no dona ni una mínima flexibilitat horària” com sí que passa en altres sectors laborals. “Si jo arribo deu minuts tard, la companya s’ha de quedar. No pot abandonar al malalt” sentència la infermera. És per això que moltes professionals estan optant per arribar molt abans a la feina, entre una hora o hora i mitja, per “tenir temps de donar voltes i trobar aparcament”.  “ No podem oblidar que es un dret adquirit de les treballadores” argumenta.

Possibles solucions

El centre ha acordat amb l’ajuntament de Barcelona la cessió de 240 llocs a l’estacionament B:SM Tibidabo, però aquestes absorbeix la demanda d’espai per deixar el vehicle de les treballadores.  El que proposa SATSE Catalunya és ben senzill:que la Direcció cedeixi part de les places privades a l’interior del centre i que l’Ajuntament permeti que les treballadores utilitzin la zona verda que envolta el centre en igualtat de condicions que els veïns i veïnes.

“Ahir, degut segurament a la concentració que estem fent, l’Ajuntament va anunciar alguna millora, però no és suficient, ni adequada, ni ha estat consensuada amb tots els representants dels treballadors” explica Marta Rúbies, delegada de prevenció de SATSE a Vall d’Hebron. Entre altres propostes, el consistori planteja un petitíssim augment de places reservades per les treballadores i una certa relaxació de la zona verda, mesures que segons el Sindicat d’Infermeria “han estat un mínim gest que no soluciona el problema d’un centre on treballem, literalment, milers de persones”.

Les professionals argumenten que, com a mínim mentre durin les obres, s’ha de facilitar l’aparcament de les treballadores que “ara més que mai estan fent jornades d’alta tensió psicològica”, pel que troben “inaudit, que se’ns augmenti l’estrès de forma innecessària donant voltes per trobar aparcament”.

Més enllà d’això SATSE recorda que a la Vall d’Hebron hi treballen gairebé 9 mil persones, el que suposa que l’empresa té una obligació legal d’oferir un pla de mobilitat als seus professionals, que resolgués definitivament l’accés al centre

Galeríes Multimèdia