SATSE exigeix vacunar tots els dies de la setmana per arribar al juliol a l'80% de la població immunitzada

07 gener 2021
Vacuna de Pfizer contra el COVID 19

El Sindicat d'Infermeria critica que hi hagi diferents velocitats en l'administració de la vacuna a la població en funció de la comunitat autònoma.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha reclamat que totes les comunitats autònomes, sense excepció, accelerin la campanya de vacunació de l'COVID-19 i s'administrin les dosis corresponents tots els dies de la setmana, inclosos festius, per aconseguir l'objectiu que el 80 per cent de la població del nostre país estigui immunitzada al juliol d'aquest any.

Després de constatar un endarreriment en la campanya de vacunació durant els seus primers dies, SATSE subratlla que no és de cap manera acceptable que hi hagi diferents velocitats en la seva administració en funció de la comunitat autònoma, insistint que hi ha d'haver una actuació eficaç, ràpida i homogènia en el conjunt de l'Estat.

Per això, l'organització sindical demana que les diferents conselleries de Sanitat planifiquin les seves respectives campanyes de tal manera que es pugui administrar la vacuna durant tots els dies de la setmana, inclosos festius, tant en els matins i tardes com les nits, propiciant que hi hagi suficients infermeres i infermers per dur-la a terme amb totes les garanties. De la mateixa manera, considera necessari habilitar espais en les àrees de consultes dels centres hospitalaris per poder també administrar la vacuna de cara a agilitzar encara més la campanya.

Així mateix, i de manera complementària a la vacunació que s'ha de fer en els centres sanitaris, SATSE demana la creació en totes les comunitats autònomes d'equips mòbils per desplaçar-se als centres sociosanitaris, i en un futur a les grans empreses, integrats per tres infermeres i infermers, com, per exemple, el que ja s'està fent a Andalusia, per a què un dels professionals s'encarregui de la recepció de la vacuna i l'oportú registre de les dades necessàries, així com de la part administrativa del procés, un altre de la preparació de la dosi en base als criteris establerts i el tercer a la seva administració entre la ciutadania.

El Sindicat demana que es contracti a totes les infermeres i infermers necessaris per garantir que es realitza amb èxit la campanya de vacunació, apuntant que en el cas que a una administració se li esgotin totes les possibilitats de contractació de nous professionals, es proposi aquesta tasca amb caràcter voluntari a la plantilla existent rebent el reconeixement econòmic corresponent al sobre esforç realitzat.

El Sindicat d'Infermeria recorda que el Ministeri de Sanitat és el competent per la provisió i subministrament de les vacunes a les comunitats autònomes i són aquestes les que s'han d'encarregar de la seva correcta administració a la població, de manera que la lentitud en el desenvolupament de la campanya, portant només al voltant del 25 per cent d'administració de la vacunes subministrades, és atribuïble als governs autonòmics corresponents.

En aquest sentit, SATSE reitera que l'endarrariment en l'inici de la campanya de vacunació, especialment en comunitats autònomes, com Madrid, es deu a la manca de planificació necessària en matèria de professionals i en una incapacitat de gestió per part de les administracions sanitàries competents. Per contra, valora l'esforç realitzat en autonomies, com Astúries, el percentatge de vacunació és molt superior al d'altres.

D'altra banda, el Sindicat rebutja que es destinin recursos públics a la sanitat privada per realitzar la campanya de vacunació. Una cosa que està fent la Comunitat de Madrid i que constata que la presidenta autonòmica, Isabel Díaz Ayuso, eludeix la seva pròpia responsabilitat demanant ajuda a l'empresa privada a costa de diners de tots els ciutadans.

SATSE remarca que tot el pes del procés de vacunació recau en les infermeres i infermers, la planificació, recepció, administració i seguiment de les dues dosis de la vacuna de la COVID-19. Una actuació assistencial que han de realitzar, a més, a l'hora que desenvolupen altres activitats, com la detecció i seguiment de casos de persones amb la malaltia o sospitosa de tenir-la, així com el seu treball habitual d'atenció i cures a altres persones amb diferents problemes de salut o en matèria de prevenció i promoció de la salut, afegeix.

El Sindicat d'Infermeria assegura que arribar a el 80 per cent de la població vacunada al juliol d'aquest any ha de ser l'objectiu prioritari per a totes les administracions sanitàries competents, d'aquí que insisteixi a reclamar a totes elles els recursos humans i materials suficients.

Finalment, el Sindicat fa una crida al conjunt de la població perquè no rebutgi la possibilitat de vacunar una vegada constatada la seva eficàcia per part dels experts i organismes competents. "Entre tots i totes aconseguirem acabar amb aquesta greu malaltia i, per això, la vacunació és primordial", conclou.