SATSE denuncia la sexualització de la dona i la infermeria al programa de la nit de Nadal de RTVE

26 desembre 2017
Basta de sexualizar a las enfermeras

El Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha denunciat la imatge estereotipada i retrograda que l'ens públic Radio Televisió Espanyola va traslladar de la dona que treballa en l'àmbit sanitari en un dels números musicals del seu programa especial de la nit de Nadal, ‘Telepasión 2017’, faltant al respecte a la seva imatge i dignitat professional.

SATSE s'ha dirigit per carta als responsables de RTVE per traslladar-los “la seva indignació més profunda” pel fet que s'hagi mostrat novament la imatge de la dona de l'àmbit sanitari (majoritàriament infermeres) amb una vestimenta totalment inadequada que perpetua l'estereotip de professional sexy i provocativa.

D'altra banda, SATSE ha dirigit també escrits a la ministra de Sanitat, al Defensor del Poble i al Secretari d'Estat d'Igualtat. SATSE li demana a la Ministra un pronunciament públic rebutjant el comportament de RTVE i que defensi la dignitat i el respecte de la dona com a professional en l'àmbit sanitari.

L'organització sindical es refereix a un dels “sketch” musicals del programa ‘Telepasión 2017’, en el qual es pot veure a un grup de ballarines simulant ser professionals sanitàries vestides únicament amb la jaqueta del pijama de treball, sense els pantalons de l'uniforme reglamentari, per la qual cosa, en algunes ocasions, se'ls veia la roba interior.

“D'una televisió pública no es pot esperar, de cap manera, que caigui en estereotips que repercuteixen molt negativament en la imatge i en el reconeixement social d'unes professionals que treballen, incloent-hi el Nadal i altres dies festius, per oferir la millor atenció sanitària als ciutadans”, apunta SATSE.

En la carta dirigida a l'ens públic, RTVE, SATSE assenyala que entén el caràcter lúdic i festiu del programa emès en la nit del 24 de desembre, però recalca que “això no pot servir d'excusa per mostrar a les infermeres i a altres professionals de l'àmbit sanitari com a simples dones ‘lleugeretes de roba’, amb un comportament sexista i sense el més mínim respecte a la dona sanitària”.

El Sindicat d'Infermeria ha demanat a Ràdio Televisió Espanyola que faci públic en algun dels seus programes el malestar que ha suscitat entre el col·lectiu d'infermeria aquest incident, amb les oportunes disculpes sobre aquest tema, i ha insistit que fets com aquest no s'han de tornar a repetir.

“La imatge de la dona com a mer objecte de desig ha de ser absolutament desterrada de l'imaginari social i programes com l'emès per RTVE van en contra d’aquest objectiu”, reclamen des de l'organització sindical que afegeix que “és una mostra més de la imatge sexista que, amb massa freqüència, ens mostra la televisió pública i que hauria de ser allunyada de qualsevol espai i més si aquest és públic”.

“A RTVE li exigim responsabilitat i a la resta de la societat li demanem treballar units per eliminar aquest tipus d'actuacions que fan tant de mal a la imatge de la dona i al dret a la igualtat. No serveixen les campanyes d'imatge per eradicar el sexisme si després en un programa de màxima audiència és la pròpia televisió pública la que el fomenta”, conclouen des de SATSE.