SATSE demana a l’ICS i a les Patronals que no utilitzin a la infermeria per reduir costos i pal·liar els efectes de la crisi

12 abril 2012

El sindicat adverteix que les infermeres poden assumir perfectament les tasques assignades, però que són els Col·legis Professionals i el Ministeri de Sanitat els qui han de crear el marc competencial. SATSE porta demanant des del 2008 que l’ICS i Patronals que aclareixin com s’articula la inclusió de l’atenció al malalt agut dins dels objectius d’infermeria (DPO.

• google+

Enfront a la polèmica que s’ha aixecat entorn a l’assignació de tasques a infermeria per part de l’Institut Català de la Salut (ICS), el Sindicat d’Infermeria SATSE ha volgut ressaltar que “són el Ministeri i els col·legis professionals els qui han d’establir  les competències” i que “l’empresa és qui decideix l’organització de la feina, però no pot assignar unilateralment els tipus de tasques als grups professionals”.  El Sindicat explica que sempre ha estat a favor de l’ampliació del marc competencial i del creixement laboral de la infermeria, però sense entrar en competències d’altres col·lectius”.

Els objectius

L’atenció infermera al malalt agut és una competència que pot assumir un ATS/ DUE i per això, ara fa quatre anys, l’ICS i les patronals van poder incloure aquesta tasca dins dels objectius de la infermeria de primària. Tot i així, pel seu redactat, es pot considerar que els objectius que inclou el document “estan relacionats amb el diagnòstic i el tractament de malalties” i per això  SATSE denúncia que “no es pot incloure la resolució d’un nombre de casos aguts dins dels objectius, sense especificar que el diagnòstic ha de ser d’infermeria”.

Un professional no substitueix l’altre

SATSE demana la clarificació d’aquest objectius ja que “la crisi i la manca de mitjans econòmics i humans no pot suposar que la consulta infermera sigui un mitjà de substitució per la consulta al metge”. Segons el Sindicat, el Pla d’Infermeria Comunitària i les DPO’s que en resulten “haurien d’especificar que el que es demana és la realització de diagnòstics infermers o resolució de  problemes interdependents, però mai  que es facin valoracions d’una malaltia que poden arribar a comportar diagnòstic mèdic o la prescripció de tractament, tot i estar posteriorment validada pel facultatiu”.

El Sindicat pensa que amb terminologies com ara “resolució de casos”, l’Institut Català de la Salut pot arribar a “ampliar les funcions de la infermeria puntualment per necessitats econòmiques, però sense tenir en compte les seves competències”. El Sindicat reitera que “sempre defensarà el creixement professional però, en un àmbit com el sanitari, no es poden deixar portes obertes a l’ampliació sense un marc jurídic adequat i una validació per part dels Col·legis Professionals”.

Els protocols

La infermera atén directament al malalt agut quan el seu cas es troba dins d’un dels deu processos que apareixen en un llistat tancat. La visita es fa seguint un protocol preestablert, després del qual la infermera decideix si realitza una intervenció d’infermeria o redirigeix l’usuari al metge. Aquí és on les exigències no especifiquen que la resolució demanada sigui d’infermeria, per això el Sindicat SATSE reclama “que s’aclareixi que l’objectiu és una intervenció d’infermeria i no una ampliació velada de competències”. A més reclama que “el creixement professional que l’ICS i les patronals vulguin donar a la infermeria passi per la creació d’un aixopluc legal que, en aquests moments, els professionals no tenen”.

El llistat de processos en els que l’ICS vol que la infermeria intervingui directament són: cremades, diarrea, disuria, dolor mecànic lumbar, ferides, odinofagia, odontalgia, ull vermell, simptomatologia respiratòria de les vies altes i anticoncepció d'emergència.

• google+