SATSE Catalunya reclama agilitzar normes que van quedar “paralitzades” per la Covid-19

18 agost 2020
Congreso de los Diputados en plena crisis del COVID 19

El Sindicat d'Infermeria reclama que s'abordin assumptes pendents com la Llei de Seguretat del Pacient o sengles normes sobre agressions als professionals sanitaris i l'ús de medicaments perillosos, i que no poden esperar més temps.

El Sindicat d'Infermeria, SATSE Catalunya, reclama que en al nou període de sessions en el Congrés dels Diputats s'abordin assumptes que van quedar aturats per l'emergència sanitària de la Covid-19, com la Llei de Seguretat del Pacient o les normes sobre agressions als professionals sanitaris i l'ús de medicaments perillosos, i que no poden esperar més temps.

SATSE entén que l'activitat dels grups polítics amb representació parlamentària s'hagi centrat durant mesos en la greu crisi de salut pública soferta per l'expansió de la Covid-19 al nostre país, però considera que ha arribat el moment de reprendre projectes que milloraran l'atenció i seguretat dels pacients, així com les condicions de les infermeres, infermers i fisioterapeutes.

Per això, i de cara al nou curs parlamentari després de l'estiu, el Sindicat d'Infermeria reclama que es debati en la Cambra Baixa la Proposició de Llei de Seguretat del Pacient que va arribar al Congrés a l'octubre del passat any gràcies a que l'organització sindical va recaptar més de 660.000 signatures de ciutadans i professionals partidaris que una norma garanteixi en tot l'Estat una assignació màxima de pacients per cada infermera i infermer.

Al costat del suport ciutadà i professional, la norma impulsada per SATSE compta amb el suport de prop d'una vintena d'associacions d'usuaris, consumidors i pacients del nostre país, així com d'organitzacions i associacions infermeres de països de tot el món, com els EUA, Canada, Irlanda, Austràlia, l'Uruguai o Paraguai, entre altres, i una dotzena de personalitats del món de la cultura, la comunicació i l'esport.

D'igual manera, diferents grups parlamentaris s'han mostrat ja públicament partidaris d'aprovar aquesta norma que garantirà una atenció més segura i de major qualitat als hospitals, centres de salut i altres centres sanitaris i sociosanitaris, per la qual cosa SATSE confia que sigui finalment aprovada i pugui entrar en vigor al més aviat possible.

L'aprovació d'una norma estatal contra les agressions als professionals sanitaris és una altra de les reclamacions de SATSE, ja que es continua donant una resposta parcial, descoordinada i incompleta en aquest greu problema en actuar cada comunitat autònoma com entén pertinent. Una norma amb mesures i actuacions comunes i d'obligat compliment en tot l'Estat milloraria la seguretat del personal sanitari, apunta.

D’altra banda, el Sindicat reitera la necessitat d'aprovar també una llei que eviti els riscos per a la seva salut que sofreixen els professionals sanitaris, especialment les infermeres i infermers, quan usen i administren medicaments perillosos. Sobre aquest tema, es va suscitar també un consens entre diversos grups polítics per impulsar aquesta norma que va quedar també “en suspens” arran de la crisi de la Covid-19.

Finalment, SATSE recorda que un altre assumpte del qual no s'han tingut més notícies, després de conèixer-se l'elaboració d'un esborrany de Reial decret l'any passat, és la constitució d'un Observatori de la Imatge de la Dona que lluitaria contra la difusió d'imatges i estereotips que atempten contra la dignitat professional i personal de les infermeres, entre altres.

“De manera paral·lela a continuar adoptant totes les mesures i actuacions necessàries per a minimitzar els efectes de la pandèmia al nostre país, els diferents partits polítics han de reprendre altres projectes que busquen el mateix objectiu general de millorar i reforçar el nostre Sistema Nacional de Salut (SNS), com s'ha vist tan necessari en aquests últims mesos”, assenyala.

Per això, des de l'organització sindical es mantindran contactes i reunions amb responsables d'administracions sanitàries i partits polítics en pròximes dates de cara a impulsar tots aquests projectes com ja es va fer abans de l'expansió de la Covid-19 al nostre país.