La Mesa Infermera denuncia a la UE que autoritzar test Covid-19 en les farmàcies propiciaria nous focus de contagi

19 novembre 2020
Cliente realiza el pago con tarjeta de crédito en una farmacia

-La Mesa incideix en què les oficines de farmàcia no reuneixen en absolut les condicions adequades de seguretat per a garantir la protecció ni dels ciutadans ni la dels treballadors d'aquests establiments comercials.

La Mesa de la Professió Infermera, integrada pel Consell General d'Infermeria (CGE) i el Sindicat d'Infermeria, SATSE, ha traslladat a la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, tots els arguments que a nivell jurídic, administratiu i sanitari demostren que la realització de proves de detecció del COVID-19 en les oficines privades de farmàcies espanyoles propiciaria l'aparició i propagació de nous possibles focus de contagi d'aquesta greu malaltia entre la ciutadania.

En una carta dirigida a la màxima responsable de la Comissió Europea, després de conèixer la recomanació d'impulsar la realització de test ràpids com a alternativa, en certs casos, a les proves PCR, la Mesa de la Professió Infermera li reitera la seva gran preocupació davant la possibilitat que s'autoritzi aquesta pràctica assistencial en establiments comercials, com són les oficines privades de farmàcia, com vol el Govern de la Comunitat de Madrid, fonamentalment.

Segons la Mesa, no té cap sentit que des de la Comunitat de Madrid s'hagi demanat també a la UE que s'impulsi la realització d'aquesta mena de proves diagnòstiques en les oficines privades de farmàcia quan la incidència de la pandèmia en l'autonomia, segons valoracions i dades oficials, inclosos els del Ministeri de Sanitat, ha millorat en els últims dies, sense necessitat de realitzar aquests test en les oficines de farmàcia.

Sense voler entrar en qüestions polítiques, a la Mesa de la Professió Infermera li crida l'atenció que l'actual comissària de Salut de la UE, Stella Kyriakides, formi part del Partit Popular Europeu, com la presidenta madrilenya. També apunta que fa l'efecte que, des del punt de vista polític, la balança es pogués estar inclinant a favor de la regidora de Madrid assessorada pel seu cap de gabinet, Miguel ´Angel Rodríguez, i no cap al Govern de Pedro Sánchez, i el seu cap de Gabinet, Iván Redondo.

A la carta, la Mesa recorda a Ursula von der Leyen que a Espanya existeix una xarxa 100% pública per a l'assistència sanitària en l'àmbit de l'Atenció Primària que és la que duu a terme de manera habitual totes les actuacions en matèria de prevenció, seguiment de pacients crònics, assistència domiciliària o cobertura vacunal en totes les etapes de la vida, entre altres, mentre que el règim de les oficines en farmàcia no està regulat com en la gran majoria dels països europeus.

En aquest sentit, explica que, segons la nostra regulació estatal, una farmàcia és considerada com un “establiment sanitari privat d'interès públic” , i apunta que, en cap cas, pot dur a terme labors assistencials/clíniques amb els pacients o ciutadans en general.

Sobre aquest tema, la Mesa subratlla que els farmacèutics ni tenen a Espanya competència legal ni compten amb formació que els habiliti per a realitzar les tècniques de recollida de mostres de les proves de detecció de COVID-19. Amb caràcter general, les funcions de la farmàcia es limiten primordialment a la producció, conservació i dispensació de medicaments, no podent realitzar cap mena d'intervenció sobre pacients ni molt menys proves diagnòstiques sobre aquests.