La simulació clínica, una eina per millorar la pràctica assistencial

01 octubre 2018

La tercera edició del Congrés de SATSE Catalunya ampliarà en aquesta edició la seva habitual oferta, incloent un tercer dia durant el qual s'oferiran tallers pràctics. Álvaro Trampal, director de CISCEM, el Centre Integral de Simulació Clínica en Emergències de FUDEN, serà l'encarregat d'una d'aquestes sessions que tractarà sobre la simulació clínica. A més, els tallers inclouran altres temes capdavanters: la resposta infermera en el rescat de migrants, les cures soci-sanitàries en processos de disfàgia, la esferodinàmia o la fisioteràpia aquàtica.

valoración
  • Actualment 0 de 5 Estrelles.
Fes el teu comentari

La simulació clínica és, sense dubtar-ho, una metodologia imprescindible que s'aplica en universitats i escoles d'infermeria perquè els alumnes adquireixin les competències necessàries. Però, una vegada s'arriba a la pràctica assistencial, molt pocs equips hospitalaris realitzen habitualment aquest tipus d'experiències controlades. Segons el director del Centre Integral de Simulació Clínica en Emergències de FUDEN, Álvaro Trampal, aquesta tècnica duta a terme de forma correcta i periòdicament, “permet disminuir errors en la pràctica assistencial diària”.

Trampal impartirà un taller pràctic sobre aquest tema durant el 3er Congrés Nacional de SATSE Catalunya, que porta per títol “Pràctica assistencial i recerca: rutes de doble sentit” i que tindrà lloc del 26 al 28 de febrer a Barcelona. Durant la sessió, aquest infermer d'urgències extrahospitalarias explicarà com dur a terme les sessions perquè tinguin el major impacte possible sobre la pràctica assistencial de l'equip.

La importància de el “debriefing”

A més d'explicar el que és una simulació clínica, com ha de realitzar-se i els beneficis que té per al treball d'infermeria, Trampal se centrarà a explicar com dur a terme un bon “debriefing”. Aquest terme anglosaxó fa referència a la part de la sessió en la qual s'exposa el que ha ocorregut (incloent les reaccions i percepcions personals dels membres de l'equip), es debat i analitza, finalitzant amb una acte-avaluació constructiva. Realitzar aquesta part de la simulació correctament permetrà a l'equip localitzar possibles errors, trobar millors pràctiques i aplicar-les en situacions reals, la qual cosa millorarà la qualitat del seu treball.

Trampal apunta que a Espanya no hi ha “cultura de la simulació clínica” i que molts tenen “la visió que la simulació és per a universitats o postgraus i no la veuen com una eina de la pràctica diària”. Saber extrapolar l'ocorregut durant l'experiència simulada per aplicar-ho en la vida real permet detectar i evitar errors, però també innovar en la pràctica assistencial. “Costa trencar aquesta barrera de això es fa així perquè porto tota la vida fent-ho així” assegura Álvaro Trampal.

Infermer i Terapeuta Ocupacional, Trampal té una àmplia experiència en urgències hospitalàries i UVI mòbil. Des de fa tres anys dirigeix el Centre Integral de Simulació Clínica en Emergències de FUDEN, únic a Espanya, ja que compta amb simuladors d'alta fidelitat i l’acreditació de l'Associació Americana del Cor (AHA).

Afegeix els teus comentaris

Has d'estar identificat per pujar comentaris

Comentaris (0)

No hi ha cap comentari